3 tekniske Facebook-tiltag, du SKAL have implementeret i 2021 – Conversions API

Af Halfdan Timm
Kategori: Facebook, Marketing Generelt

Denne post er relevant for dig, der arbejder med annoncering på Facebook og Instagram.

Der er lige nu 3 tekniske tiltag, du skal have implementeret, hvis du ikke skal være bagud i forhold til alle dine konkurrenter. Manglende implementering giver dig et teknisk handicap, der gør det markant dyrere for dig at opnå resultater med annonceringen.

Lad os tage dem én for én:

1: Domæneverificering (5 minutter)

Efter at Apple i april 2021 implementerede iOS 14.5, så har livet været lidt sværere for alle, der arbejder med annoncering på sociale medier. Apple forhindrer Facebook i at indsamle meget af den data, der gør algoritmen så god til at finde dine kunder.
Du kan gøre to ting for at mindske skaden.
Den ene er at verificere dit domæne. Det kræver, at du enten indstiller dine DNS-records eller indsætter en lille fil.
Du finder domæneverificering under Brandsikkerhed -> Domæne i Business Manager.

2: Aggregated Event Measurement (10 minutter)

En anden ting du skal gøre i forbindelse med iOS14 er at opsætte Aggregated Event Measurement. Det hedder Aggregeret Hændelsemåling på dansk.
I korte træk er det en protokol, der tillader dig at spore ét enkelt event, selvom en person har opt’et ud af tracking på iOS14. Det er værdifuldt, da det giver dig et bedre indblik i, hvor meget du har fået af ét enkelt event.
I praksis skal du gå ind i din Business Manager -> Hændelsesadministrator -> Aggregeret Hændelsesmåling og så prioritere dit aller-vigtigste event

3: Conversions API (Lidt længere tid, men ekstremt værdifuldt)

Og nu kommer den vigtigste:
Conversions API er en potentiel gamechanger på din konto.

Her er dit problem:
Facebooks pixel virker ikke længere særligt godt til at spore konverteringer.

Der er mange ting, der forhindrer din pixel i at blive affyret ved fx et køb – herunder:

  • Adblockers (25 % af danskere har en installeret)
  • Langsomme internetforbindelser
  • Manglende redirect til kvitteringssiden ved brug af fx Mobilepay
  • Og meget mere.

I praksis er det normalt, at 20-30 % af ens konverteringer slet ikke bliver sporet af Facebook.

Hvad betyder det?

  1. Din annoncering virker sandsynligvis 20-30 % bedre end du tror.
  2. Din annoncering ville virke endnu bedre, hvis du gav Facebook 20-30 % mere data at arbejde med.
  3. Du ville ikke alene måle mere. Du ville også sælge mere!

Conversions API – serverside tracking – er på alle måder bedre end pixel. Det er fremtiden. Alle Obsidians hurtigst voksende kunder har det allerede implementeret.

Hvordan gør man så?

  1. Hvis du har Shopify, så kan du nemt opsætte det via den indbyggede Sales Channel. Det tager 30 sekunder.
  2. Hvis du har WooCommerce og WordPress, så kan du bruge det glimrende plugin PixelYourSite og opsætte det på cirka fem minutter.
  3. Hvis du har alt andet, så har det historisk været rigtigt svært.

Vi har kunder, der har betalt op imod hundrede tusinde kroner for implementering af Conversions API. Det vildeste er, at det stadig har været det værd. 20-30 % mere data over et års annoncering er massivt.

Men vi har en nyhed her:

Det er for kort tid siden blevet muligt at opsætte Conversions API til Facebook Ads via Google Tag Manager. Det kræver en dedikeret server (koster ca. 500 kr om måneden) og det kræver noget arbejde at sætte op.
Hvis du skal gøre én ting, der forbedrer resultatet af ALLE dine kampagner fra nu af, så er det implementering af Conversions API via Google Tag Manager.
Hvis du vil gøre det selv, så kan du følge guiden her. Men det kan godt være lidt svært, hvis du ikke selv er udvikler.

Vi har et alternativ:

Vi kan hjælpe dig med at opsætte Conversions API via Google Tag Manager. Det vil give dig et øjeblikkeligt boost på alle dine kampagner og gøre dig klar til alle de tiltag, Facebook planlægger, der kun udkommer til Conversions API. Du skal ikke bruge mange penge på Facebook annoncering på et år før at 20-30 % mere data bliver en rigtigt god forretning.

Prisen er ikke 100.000 kr. Det er ikke engang det halve.

Vi kan hjælpe med opsætningen for 7.000 tkr. Alt du skal gøre er bare at kontakte os på obsidian@obsidian.dk

Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

+45 60 73 60 60hti@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden