Content Marketing Trends 2018 – del 1
Der er nogle ting, jeg er helt sikker på, andre jeg frygter, og så er der dem, man kunne drømme om. Som en tidlig julegave har jeg i nedenstående forsøgt at samle nogle af de strategier og trends, som jeg tror vil præge Content Marketing i 2018.
”Nyt, nyt, nyt” – er yt!
Nyt er godt. Og noget, som jeg (og alle hos Obsidian) ikke tager let på. Du kender sikkert udsagnet: ”If it ain’t broke – don’t fix it”. I vores verden gælder i stedet det diametralt modsatte – hvis noget fungerer godt, kan det sikkert fungere endnu bedre!
Således fungerer det også i min verden, indenfor Content Marketing. Der skal blot skrues på de rigtige knapper. Knapperne er dog ikke nye – tværtimod.
Der skal produceres nyt content løbende – det skal der altid. Nyt er dog ‘yt’ på den måde, at man skal (og vil, for at prøve at spå om fremtiden) i større grad vende tilbage til eksisterende content og puste nyt liv i dette. Måske kræver det en omformulering af det mest læste/hørte/sete indhold, at give design/opsætning en ansigtsløftning, at finde nye formål med indholdet eller målretter nye grupper.
Målet er at gøre eksisterende indhold endnu mere lækkert, opdateret og brugbart, for at opbygge større tillid og flere interaktioner i målgruppen.
Fake News vs. Fake Content
I året 2017 lærte jeg et nyt begreb – Fake News. Fake News er propaganda, som er skrevet med henblik på at vildlede og misinformere læseren.
Begrebet har taget fart verden over i forbindelse med politik, men bliver sikkert også en del af Content Marketing-kulturen.
Google og Facebook har allerede proklameret, at de vil give Fake News og Fake Content kamp til stregen og forsøge ikke at publicere ikke-valide artikler og nyheder. Jeg tror dog, at vi fremover vil opleve meget mere uigennemsigtigt indhold, uden direkte afsender eller reklame-tag, hvorfor sandhed og gennemsigtighed (igen) bliver allerhøjeste mode indenfor Content Marketing i 2018.
Kort og godt – langt og lækkert!
Se, det er her jeg kunne komme lidt i unåde overfor mine kolleger og branchefolk. I en verden af annoncer med knivskarpe budskaber og ’kill your darlings’-approach (som jeg selv sværger til i en skriveproces), er der måske brug for og plads til forandring?
Vi er blevet tæsket med budskabet om, at vi bør udgive X antal nye blogindlæg, podcasts eller videoer om ugen/måneden. B2B-kunder skal eksponeres for et budskab flere gange end B2C-kunder, for at konvertere. Derfor er det nærliggende, først og fremmest at satse på flere eksponeringer, i form af forskellige Content Marketing-tiltag, for B2B-kunderne – hvilket giver fin mening.
Og her følger det store MEN så..
Mit gæt er, at vigtigheden af flest mulige eksponeringer vil dale en smule, og guldet i fremtiden ligger i længde/varighed af sine Content Marketing-indsatser, kombineret med større relevans, udtømmende indhold og regelmæssig/rytmisk udsendelse.
En af grundene er, at teknologien og digitaliseringen gør, at folk higer efter mere information. En anden grund er, at jeg tror på, at publikum er ’mættede’ i forhold til hyppig/konstant eksponering, hvilket brugerne er begyndt at give udtryk for.
De seneste eksempler på denne udvikling tæller to mastodonter, som har taget deres brugeres krav til eftertanke og implementeret disse i deres ydelser. Du kender dem sikkert – de hedder Google og Twitter.
Google har netop åbnet op for lange metadescriptions på op til 320 karakterer, hvor denne før talte maksimum 165. Twitter, der har bygget deres platform op omkring korte og kontante budskaber, har fordoblet antallet af ord, man kan skrive, fra 140 til 280 tegn. De store drenge har med andre ord taget de første lange skridt, og jeg tror at resten vil (og bør) følge trop.
Der var engang..
..et firma, som satsede på øget fokus på storytelling gennem hele kunderejsen. Det blev en forunderlig rejse, hvor firmaet udviste stort mod, masser af nytænkning og tog alle udfordringer på sig, hvorfor det i sidste ende blev dem, der løb med prinsessen og det halve kongerige.
Sådan ville mit bud på en moderne fortolkning af et strategisk-storytelling-eventyr være. Mi formodning er, at storytelling generelt vil fylde (endnu) mere i Content Marketing generelt, og brede sig ud over flere kanaler end de har gjort før i tiden.
Først og fremmest er jeg helt sikker på, at fremtiden byder på Content Marketing, og herunder storytelling, som en fast bestanddel af den (digitale) marketingstrategi – fra start til slut i kunderejsen (og ikke ”bare” som værdiskabende ’oprydningsarbejde’ efter den første annoncering). Video, artikler, podcasts, cases, præsentationer og whitepapers vil bane vejen til målet.
Dernæst tror (og håber) jeg på, at storytelling vil sprede sig til landingssider og annoncetekster, hvor fortællingerne ellers ikke har haft deres ’naturlige’ hjemmebane.
Hvad skal vi lave næste gang?
Når jeg udgiver næste indlæg, er vi for alvor trådt ind i 2018. Det er der du skal gøre alvor af alle guldkornene og implementere dem i det du laver! For at få det bedste afsæt i januar, vil jeg i næste indlæg supplere ovenstående med mine spådomme omkring:
Marketing Automation, ’Content to-go’, tekst som en del af fremtidens Content Marketing (og om det overhovedet er det?), ’Dummy Texts’ og Content Marketing som brand i sig selv.
Sidst men ikke mindst giver jeg dig ALLE SVARENE på, hvad du skal gøre, for at komme fremtidens Content Marketing-udfordringer i møde og få det bedste afsæt til marketingåret 2018.
Rigtig glædelig jul og godt nytår!