Content Marketing er indholdsbaseret markedsføring af dine produkter
Når du benytter dig af Content Marketing, skaber du indholdsbaseret markedsføring for dine produkter. Det skaber større opmærksomhed om produktet uden at være en decideret salgstekst.
De fleste af os er i dag så stopfodrede med reklamer og annoncer, at vi slet ikke reagerer på dem længere. Vi scroller bare længere ned på siden og lægger kun mærke til dem, hvis de helt blokerer for, at vi kan læse sidens indhold. Derfor har det i mange år været nødvendigt for marketingsfolk at tænke anderledes, når de skulle have os til at købe noget. Det har blandt andet gjort, at content marketing er blevet stort.
Det er en form for marketing, der handler om emner relateret til dine produkter, men ikke nødvendigvis selve produkterne. I stedet er det være tekster, der giver kunden information og viden, der er relevant for dem, når de for eksempel skal identificere det problem, dit produkt kan afhjælpe eller allerede har købt dit produkt. Dermed kan du skabe behovet for dit produkt uden at teksten bliver en salgstekst.
Hvis du sælger kaffemaskiner, vil det derfor handle om, hvordan kunden kan vælge de bedste kaffebønner, hvad forskellen på de forskellige kaffetyper er, eller hvor kunden kan købe den bedste kop kaffe henne i København. Eller opskrifter på forskellige slags kaffedrikke. Du skriver ikke i nogen af teksterne, hvor fantastisk din egen maskine er, men det vil alligevel være med til at sikre, at din potentielle kunde bliver opmærksom på den.
Content Marketing er ikke et nyt fænomen
Måske lyder det at skabe informativt indhold og guider, der leder kunderne til dine produkter, frem for at prøve at sælge dem direkte, som et meget nyt begreb, der blev skabt af smarte internet-folk. Men det er det langt fra.
Et af de mest ældst eksempler på content marketing er Michelin-guiden. Den udkom første gang i år 1900, hvor den beskrev en række restauranter i Frankrig. Den blev udgivet af dækfirmaet, Michelin, der gerne ville have franskmændene noget mere ud på landevejene og slide deres dæk.
Et eksempel her fra Danmark er de kendte kogebøger fra Karolines Køkken. De er blevet udgivet siden 1962 og skulle lære danske husmødre at lave mad med mælkeprodukter. Bag serien stod De Danske Mejeriforeningers Fællesorganisation, og i dag er serien ejet af Arla. Det hele handler altså om, hvordan de kan komme til at sælge flere mælkeprodukter – men det tænker du jo ikke over, når du bruger kogebøgerne.
Sådan kommer du i gang med at lave indholdsbaseret marketing
Hvis du vil i gang med at lave relevant og informativt indhold om dine produkter, kan du enten starte en blog på din nuværende hjemmeside eller oprette en særskilt blog. Begge dele giver dig mulighed for at linke til din webshop, hvilket er godt for din linkbuilding.
På bloggen kan regelmæssigt udgive indhold, hvor du skriver om emner, der er relaterede til dit produkt. Du bør altid tage udgangspunkt i fakta og have din målgruppe for øje, når du skriver. Skab f.eks. en persona, der ligner personer i målgruppen og skriv til denne fiktive person. Det kan gøre det nemmere at målrette teksten.
Målret gerne blogindlæggene på nogle af de longtail-søgninger, folk søger på med relation til jeres produkt. Det giver erfaringsvist de mest købelystne besøgende.