Ram din målgruppe med Contextual Advertising

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Google ads

Med Contextual Advertising kan det blive nemmere for dig at trænge igennem til dine kunder, fordi dine annoncer dukker op, når de kigger på noget, der er relatereret til dine produkter. Dermed er de allerede ”in the zone”, når de ser din annonce.

Hvis du går ind på en online kogebog for at finde en opskrift på brød, og der er en reklame for en bagemaskine lige ved siden, er det et udtryk for Contextual Advertising. Det samme er tilfældet, hvis du ser en YouTube-video om, hvordan du skal klippe din hæk, og den så starter med at vise en annonce om, hvordan du kan købe færdige hækplanter.

Med denne form for markedsføring prøver virksomhederne nemlig på at ramme potentielle kunder, der allerede har vist interesse for deres produkter eller fagområde. Når du bruger denne form for marketing, vil dine annoncer derfor blive lagt på blogs og hjemmesider, der har indhold, der er relevant for potentielle kunder til dit produkt.

Det er væsentligt mere effektfuldt, end hvis din annonce ikke relaterede til det, som kunde ser på – også selv om de interesserede sig for dit produkt. Din annonce for hækplanter ville virke malplaceret, hvis din potentielle kunde sad og så fraklip fra Friends på YouTube.

Contextual Advertising handler om at være ”in the zone”

Begge former for markedsføring kan virke, men teorien bag kontekstbaseret markedsføring er, at dine kunder er ”in the zone”, når de ser dine annoncer. Når dine kunder undersøger noget om hække, vil det være mere sandsynligt, at det er det tidspunkt, de vælger at købe nye hækplanter – frem for når de sidder og ser på noget helt andet.

Dermed kan denne form for markedsføring i mange tilfælde virke meget stærkere, da den rammer kunderne, der hvor de er mentalt. Hvis din kunde er ved at bage brød og står og ærgrer sig over, at han ikke har en bagemaskine, der kan klare arbejdet for ham, er det jo netop på det tidspunkt, at din annonce skal komme. Ikke to timer senere, når han sidder og læser indlæg på en rejseblog om at sejle rundt i Caribien.

Kontekstbaseret marketing skal stadig målrettes

Annonceprogrammer som Google AdSense kan finde ud af at placere annoncer de rigtige steder ved hjælp af keyword targeting. Det er dog stadig vigtigt, at du går ind og definerer, hvem du gerne vil have til at se din annonce. Det er sikkert langt fra alle, der ser på bageopskrifter, der er interesserede i at købe en bagemaskine, for nu at bruge det eksempel igen.

Det kan være, at du har fundet ud af, at der er flest kvinder mellem 35 og 50 år, der anskaffer sig en bagemaskine. Så er det jo dem, du skal satse på og bruge penge på at vise dine annoncer for. Den 70-årige mand og den 15-årige teenagepige behøver du ikke at spilde dine penge på.

Vil du have hjælp til kontekstbaseret annoncering via Google Ads og Facebook? Så kontakt os!

4.33 18
Sasa Kovacevic er partner hos Obsidian Digital. Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m. Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden