Content guide: Sådan skriver du gode SEO-tekster

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Arrangementer, SEO

“Vi har gode erfaringer med at gode tekster, der er informative og brugbare, fører til salg. Jo mere kunden hjælpes, eller kundens spørgsmål besvares, jo større er chancen for et godt salg.” – Morten Kristensen fra Cosmos Co

Det er ingen hemmelighed, at gode SEO-tekster er svære at skrive. De skal ikke blot være rig på søgeord, men de skal også være overbevisende og engagerende. Det er dog muligt at lære at skrive gode SEO-tekster, der både er effektive og informative, i hvert fald hvis man spørger Morten Kristensen.

Hos Obsidian Digital har vi interviewet Morten Kristensen fra Cosmos Co, som har haft stor succes med SEO-tekster, der er relevante og informative. Han har givet os sine 4 bedste tips til at skrive gode SEO-tekster.

1. Forstå kundens behov og opfyld det

Før man kan komme i gang med at skrive sit indhold, er det helt essentielt at sætte sig ind i, hvad ens kunders behov samt søgeintention er, fortæller Morten Kristensen fra Cosmos-co.eu/da.

“Grunden til, at det er vigtigt at forstå kundens søgeintention, når du skriver tekster, er, at det giver dig mulighed for at skabe materiale, der er direkte relevant for det, de leder efter.”

At forstå kundernes søgeintention kan altså være med til at forbedre ens hjemmesides placering på søgemaskinernes resultatsider (SERP), såfremt man altså formår at skrive gode tekster ud fra det.

2. Lav din research

“Før du begynder at skrive, skal du tage dig tid til at undersøge dit emne helt ind til benet. Det vil hjælpe dig med at sikre, at dine tekster er både informative, præcise og indeholder gode søgeord. “ – Morten Kristensen fra Cosmos Co

Den vigtigste grund til at lave research, før du skriver din SEO-tekst, er, at du skal sikre dig, at dine tekster målrettes mod de rigtige søgeord, fortæller Morten Kristensen. Hvis dine tekster målrettes efter de forkerte søgeord, vil du nemlig ikke få den trafik, du ønsker, og din tekst vil derfor ikke være effektiv. Desuden skal du sørge for, at din tekst er relevant for det søgeord, du sigter på. 

Derudover er det vigtigt at teksten er velskrevet, både grammatisk og indholdsmæssigt. Hvis din tekst ikke er velskrevet, vil den ikke være effektiv nok til at få den trafik, du ønsker. Det skyldes, at kunder vil være mere tilbøjelige lige til at gå videre fra din tekst, hvis den ikke er velformuleret og grammatisk korrekt.

3. Inkluder relevante søgeord

“At finde og inkludere relevante søgeord i vores SEO-tekster har været et af hovedelementerne for vores succes med at rangere bedre i søgeresultaterne.” – Morten Kristensen fra Cosmos Co

Efter man har lavet sin research og fundet relevante søgeord, skal man inkludere disse søgeord i sine tekster, fortæller Morten Kristensen. Ved at inkludere dem i sin SEO-tekst kan man nemlig være med til at sikre, at ens hjemmeside vises højere på SERP’en for disse søgeord. Dette kan igen være med til at tiltrække flere besøgende til ens hjemmeside.

Derudover kan relevante søgeord være med til at give teksterne et mere fokuseret og målrettet præg for både brugere og søgemaskinecrawlere, som begge sætter pris på, at det er nemmere at forstå, hvad teksten handler om.

Brugen af relevante søgeord kan desuden være med til at skabe et mere effektivt og overbevisende budskab. Ved at inkludere søgeord, som din målgruppe formodentlig vil søge efter, kan du altså gøre det mere sandsynligt, at de vil finde din tekst relevant og overbevisende.

4. Skriv længere tekster end dine konkurrenter

“Jeg oplever, at det er en udbredt misforståelse, at kortere og mere præcise tekster altid er bedre, når det gælder SEO-tekster. I virkeligheden oplever jeg, at længere artikler og indlæg har en tendens til at være bedre end kortere.” – Morten Kristensen fra Cosmos Co 

At længere tekster performer bedre end kortere tekster skyldes, at søgemaskiner som Google foretrækker indhold, der er mere omfattende og informativt. 

“Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal begynde at proppe dine artikler med ligegyldigt indhold, bare for at gøre dem længere. Det gælder om at finde en balance mellem at give nok information til at tilfredsstille kundernes behov og samtidig holde din tekst kortfattet og letlæselig.” – Morten Kristensen fra Cosmos Co 

Morten Kristensen giver her et par tips til at skrive SEO-venligt indhold i lang form:

Vælg en fængende overskrift

“Din overskrift er vigtig af to grunde: Det er det første, som kunderne ser, og det er det, der hjælper dem med at beslutte, om de vil læse mere. Så skriv overskrifter, der både er fængende og relevante for din tekst.” – Morten Kristensen fra Cosmos Co

En god overskrift skal altså afspejle hovedtemaet i din tekst uden at være for vag eller for specifik. Den skal også være interessant nok til at opfordre kunderne til at fortsætte med at læse. 

Bryd din tekst op

“Hvorfor er kortere afsnit lettere at fordøje end længere afsnit? Svaret ligger i den måde, som vores hjerne behandler information på. Når vi støder på en stor tekstblok, har vores øjne en tendens til at glide over, og vi mister lettere fokus.” – Morten Kristensen fra Cosmos Co

At bryde din tekst op kan altså virke som en kontraintuitiv måde at gøre den mere læsevenlig på. Ved at opdele teksten i mindre stykker kan vi holde vores opmærksomhed fokuseret på det aktuelle emne. 

Desuden er der mindre sandsynlighed for, at kortere afsnit indeholder fejl, da det kræver mindre mental energi at skrive dem. Som følge heraf kan opdeling af din tekst faktisk gøre den mere præcis og velformuleret. 

Indsæt billeder eller videoer

“Det er et must at inkludere videoer eller billeder i dine lange SEO-tekster, hvis du vil forbedre din hjemmesides chancer for at rangere bedre på søgemaskinerne.” – Morten Kristensen fra Cosmos Co

Mennesker er visuelle. Websites med videoer eller billeder har derfor større sandsynlighed for at blive vist på første side af Google-søgeresultaterne end websites uden. Derudover er det at indsætte billeder eller videoer også en naturlig måde at bryde sin tekst op på. Derfor kan man komme langt med at indsætte billeder og videoer ind i sine SEO-tekster, slutter Morten Kristensen interviewet af med.

Læs mere om Cosmos Co på deres Facebook-profil.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden