CLV er afgørende for dit marketingbudget
En vigtig parameter for, hvor mange penge du bør bruge på dit marketingbudget, er CLV. Det er et udtryk for, hvor mange penge en given kunde kommer til at lægge hos dig.
Når du skal udregne, hvor mange penge du vil bruge på at få en kunde til at foretage et køb hos dig, vil det nemmeste selvfølgelig være, at du bare ser på, hvor meget salg du får ud af den enkelte kunde her og nu. Det giver et enkelt billede af, hvor meget du skal bruge. Hvis du kan regne med, at kunden i alt kommer til at købe for 500 kroner på din hjemmeside, kan du sætte dit marketingbudget ud fra det.
Med CLV kan du dog gå et spadestik dybere og finde ud af, hvor mange penge du reelt har mulighed for at tjene på dine kunder. Derved kan du nemmere finde ud af, hvor mange penge du skal bruge på at få fat i dem.
Hvad er CLV?
CLV står for Client Lifetime Value. Det er et begreb, der fortæller dig, hvor mange penge hver kunde kommer til at lægge hos dig, mens de er kunder hos dig.
Hvis din kunde køber for 500 kroner om måneden hos dig og gør det i 5 år, vil du jo være villig til at bruge langt flere penge på at få fat i den kunde, end hvis det kun drejer sig om 500 kroner en enkelt gang. Derfor kan du komme til at snyde dig selv, hvis du ikke er villig til at bruge så mange penge på marketing.
Find ud af Customer Churn
Der findes forskellige måder for dig at regne din CLV ud på, men det behøver faktisk ikke at være så besværligt. Når du skal lave beregningen, skal du starte med at finde ud, hvor mange kunder der forlader dig hvert år. Altså dit Customer Churn. Hvis 80 % af dine kunder er de samme efter et år, er din Customer Churn på 20 %.
Ud fra dit Customer Churn kan du regne kundens ”levetid” hos dig ud. Det gør du ved at dividere 1 med din Customer Churn. I eksemplet oven for er det altså 1/0,2, hvilket giver 5. I gennemsnit er dine kunder dermed hos dig i 5 år.
Sådan udregner du CLV
Du skal nu finde ud af, hvor meget det koster dig at få fat på en ny kunde, og hvor meget du tjener på hver kunde. Du skal derefter gange kundens levetid med, hvor meget du tjener på kunden hvert år, og fratrække, hvor meget du har brugt på at få fat på kunden.
Hvis det er eksemplet fra før med en kunde, der bruger 500 kroner per måned hos dig, tjener du 6000 om året og altså i alt 30.000 kroner på den kunde. Hvis du har brugt 250 kroner på at få fat på den kunde, kommer din CLV til at være 30.000 – 250 kroner = 29.750 kroner!
Havde du kun set på, at du kunne tjene 500 kroner på din kunde her og nu, havde du næppe været interesseret i at bruge 250 kroner på at få fat i vedkommende.