Hvad er clickbait-overskifter?

Af Halfdan Timm
Kategori: SEM ordbogen

Clickbait-overskrifter er meget udbredte på nettet. De lokker dig til at klikke videre til hjemmesiden med sensationelle overskrifter. Artiklerne skuffer dog oftest, fordi den ikke lever op til det, som overskriften lovede. Det er med til at gøre, at mange læsere helt har droppet artikler med denne form for overskrifter.

Vi kender vist alle det at surfe på nettet, og så falde over en overskrift, der er så sensationel, at vi simpelthen bare er nødt til at klikke på den. Det kan enten være ved at spille på en sensationel udvikling eller stille overskriften op som et spørgsmål, du bare må have svaret på.

Det dog langt fra altid, at fortsættelsen i artiklen kan leve op til det, som overskriften lovede. Du skal derfor passe meget på med at bruge clickbait i dit eget arbejde – selvom de er effektive, er de også en overskriftstype, som læserne hurtigt bliver trætte af.

De fleste læsere er i dag meget gode til at spotte en clikbait-rubrik – og mange vælger bevidst at gå udenom den. Simpelthen fordi de er blevet skuffet for mange gange. Derfor vil de hellere undvære at læse den nyhed, der gemmer sig bag rubrikken, end endnu en gang føle sig snydt af en clickbait-rubrik.

Clickbait er æggende og vækkende, men ikke dækkende

Den grundlæggende lære om en god overskrift er, at den skal være æggende, vækkende og dækkende. Den skal altså vække din interesse, ægge dig til at læse historien og også dække over, hvad du rent faktisk kommer til at læse.

Det er tydeligt, at clickbait-overskrifter har i rigelige mængder af de to første parametre, men ofte meget lidt eller slet ikke noget af den sidste. Altså er en clickbait-overskrift meget æggende og vækkende, men langt fra altid dækkende for, hvad historien rent faktisk handler om. Det er en af de vigtigste grunde til, at der er mange, der finder denne type af overskrifter så frustrerende.

Se også: Hvad er Google Pigeon?

Læsere advarer hinanden mod clickbait

Frustrationen over clickbait har gjort, at nogle læsere har startet initiativet SavedYouAClick på Twitter. Der lægger de clickbait-historier ind, hvor der bliver skrevet, hvad de handler om.

Det giver dig mulighed for at læse rubrikken og derefter et ultrakort referat af artiklen. Ofte er et ultrakort referat netop nok, da der typisk ikke er særlig meget kød på artiklerne bag clickbait-overskrifterne.

Se også: Hvad er Bounce Rate?

Hvornår er det i orden at bruge clickbait?

Det kan virke som, at du så slet ikke skal skrive clickbait-overskrifter. Men det er ikke vores mission helt at skræmme dig fra det. Selv store medier bruger også clickbait, og det gør de jo, fordi den type rubrikker stadig virker – hvis du bare ikke bruger dem ustandseligt!

Så bruger du kun clickbait-lignende overskrifter, når de giver mening, får du fuld valuta for pengene. Det er med andre ord lidt ligesom med Peter og Ulven. Råber du ulv for tit, er der ingen, der tror på dig!

4.94 18
Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering, og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. Personalejuridisk Institut og IBC.

Halfdan Timm

Partner

+45 60 73 60 60hti@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden