Mere end 10 års erfaring med digital marketing

Certificeret
Udvalgte referencer

Vil du høre mere?

Website (required)

Vil Du Vide Mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Jacob Mohr Eldon Partner
Hvorfor Obsidian?

ROAS 14 med Facebook annoncering + E-mail marketing

Vi tror i Obsidian på kombinationen af Facebook annoncering og E-mail marketing som en måde at opbygge et væsentligt aktiv på og sælge igen og igen.

Det er også en metode, vi bruger for mange af vores projekter.

Dette indlæg er et eksempel på netop kombinationen af Facebook annoncering – i form af Lead Ads – og e-mail marketing.

Kunden i denne case sælger kosttilskud til fitnessudøvere.

Mål med kampagnen

Hvis vi bruger penge på at pushe et produkt på Facebook, skaber vi salg her og nu – men ikke et aktiv på sigt.

Hvis vi i stedet bruger penge på at indsamle e-mailadresser, får vi et aktiv, vi kan sælge til igen og igen – både ved at sende e-mails og ved at synkronisere e-maillisten med Facebook og annoncere her.

Med Facebook Lead Ads er det muligt at lade brugerne afgive deres kontaktinformation – fx navn og e-mail som i denne case – i en form, der er udfyldt på forhånd af Facebook. Det er således meget nemt.

Vi skal blot give brugeren en god grund til at afgive e-mailen.

Vi har eksperimenteret med forskellige incitamenter, herunder:

  • Guides (fx: mere energi i hverdagen med de rigtige kosttilskud)
  • Rabatkoder (fx: tilmeld dig og få 10 % i rabat)
  • konkurrencer (fx: tilmeld dig og vind et produkt)

Vores erfaring er, at konkurrencer giver de fleste og billigste leads.

Til gengæld kan rabatkode-leads være mere kvalificerede, fordi et køb her er påkrævet for at ”indløse” rabatkoden.

Eksempel på Facebook konkurrence.

Om konkurrencer eller rabatkoder er det bedste for din virksomhed finder du ud af ved at teste.

I denne case indsamlede vi 2057 leads over 2 konkurrencer på 1 måned.

Samlet værdi af produkterne i konkurrencerne: 2×400 kr.

Samlet spend for konkurrencerne: Under 14.000 kroner.

Vores leads har således kostet ca. 7 kr. stk. Herudover har vi haft omkostninger på under 1.000 kroner til produkterne.

Samlet cirka 7.5 kr. pr. stk. for 2000 konkurrence-leads.

Performance i forhold til almindelige nyhedsbrevsmodtagere

En ofte set anke i relation til konkurrenceleads er, at de efterfølgende performer dårligere end ”organiske” nyhedsbreve.

Det er ikke vores indtryk fra Mailchimp i denne case:

Performance på konkurrenceleads er – målt på omsætning – lige så god eller bedre end den organiske liste.

Hvad med omsætning? Det ultimativt vigtigste tal.

I de sidste 3 kampagner udsendt har Lead Ads-leads genereret følgende omsætning pr. e-mail på listen (ikke per open eller click!):

  • 5 kr.
  • 1 kr.
  • 1 kr.

Gennemsnit: 1.9 kr. pr. e-mail

For de samme kampagner har de organiske leads performet således – igen omsætning pr. email på listen:

  • 5 kr.
  • 4 kr.
  • 7 kr.

Gennemsnit: 2.7 kr. pr. e-mail.

Det lidt lavere tal kan accepteres i og med at den organiske liste for hovedparten er udgjort af tidligere købere i denne case. En omsætning på 2/3 af dette niveau for helt friske Lead Ads-konkurrence-leads er imponerende.

Samlet regnestykke

Vi har mulighed for med ovenstående tal at udregne en foreløbig ROAS på kampagnen.

Vi ved fra tidligere performance, at den pågældende webshop realiserer en stor del af værdien de første 12 måneder.

Med 1 kampagne om ugen ligger vores Facebook Lead Ads lige nu med en omsætning pr. e-mail på ca. 8 kr. Performance afhænger af, hvor gode produkter og tilbud virksomheden har mulighed for at source og vil derfor naturligt variere.

Den indledende cost per e-mail – inkl. prisen for produkt i en konkurrence – var 7.5 kroner.

I løbet af 12 måneder vil hver e-mail med udgangspunkt i ovenstående omsætte 12*8 = 96 kr.

Tallet er sandsynligvis for lavt sat, da de 8 kr. pr. e-mail er udregnet i juni og juli 2017 – de absolutte lavperioder på året for salg af kosttilskud – og ikke tager julesalgets effekt med.

ROAS med et 12-måneders perspektiv for kampagnen er således 96/7.5 =

12.8.

Denne ROAS vil med tiden bare stige og stige, da vi ikke er færdige med at realisere værdien efter 12 måneder.

Tallet er i realiteten højere, da der i forbindelse med konkurrencen blev genereret direkte omsætning på +20.000 kroner takket være en autoresponder. Dette svarer til ca. 10 kr. yderligere per mail over et helt år og bringer ROAS over 14 (!).

Hvor mange Push-kampagner på Facebook leverer en ROAS på 14 – igen og igen?

Omsætning pr. e-mail over 12 måneder. Første måned er højere end de følgende, fordi der også genereres omsætning øjeblikkeligt på konkurrencen med en autoresponder.

Afsluttende kommentar

Vi tror i Obsidian på e-mail marketing og marketing automation som en mulighed for at e-commercevirksomheder kan skille sig ud.

AdWords er ikke længere blue ocean – og Facebook har lige nu en gylden periode, men det varer ikke ved.

Vi satser på marketing automation og opbygning af e-maillister som aktiver som to af de næste, store trends inden for digital markedsføring. På et lavpraktisk niveau er denne case et eksempel på den værdi der kan skabes – også med et begrænset budget.

  • Pris pr. mail 7.5 DKK
  • ROAS +14
  • Antal mails +1000 pr. konkurrence