Casen om Schøller stål ved brug af Google Ads

Fokus på tæt dialog og tidligere data

Hvis AdWords gennem en længere periode ikke rigtigt har performet, er det naturligt, at man som virksomhed tøver med at allokere sine marketingkroner den retning. Det gjorde Schøller Stål heldigvis ikke, da de besluttede sig for at satse på at lade os styre deres AdWords aktiviteter fremover.

De havde annonceret på AdWords siden 2012 uden synderlig succes. I oktober 2017 ramte de et lavpunkt, da kørte de med en ROAS (return of ads spend) på lige omkring 1. Herefter overtog vi håndteringen af deres annoncering på Google.

På det tidspunkt var kontoen utrolig uoverskuelig. Der var rigtig meget data og en masse kampagner, hvor søgetermer kannibaliserede på hinanden. Derudover var kampagnestrukturen uhensigtsmæssigt opstillet, hvilket resulterede i et lavt kvalitetsresultat og derved en høj klikpris.

Oprydningsarbejdet skabte de gode forudsætninger fremadrettet

Første skridt var derfor at rydde op i kontoen, hvor vi startede fra en ende af ved at analysere 5 års data. Dette blev gjort i tæt dialog med Schøller Stål, da de selvfølgelig ved meget mere om deres produkter og virksomhed, end vi gør.

Det tager lang tid at analysere en så stor konto med så meget data, men det var helt klart det værd. Med udgangspunkt i dialogen, den analyserede data og vores egen analyse af markedet og produkterne begyndte vi at udarbejde en helt ny, granulær struktur, hvor den enkelte persons søgning bliv eksponeret for en matchende annonce. Det betød, at den gennemsnitlige ’ad relevans’ for hele kontoen steg fra omkring 6 til 9,8. På den måde blev det overordnede kvalitetsresultat bedre og klikpriserne væsentligt lavere.

Kampagne-orienterede tilgang generede 610% mere i omsætning

Med en kombination af den nye, granulære struktur og et selektivt valg af de rette søgetermer med udgangspunkt i den historiske data, så vi allerede den første måned en forbedring i performance. Lidt flere salg og væsentligt billigere klikpriser betød, at ROAS accelererede til det firdobbelte af udgangspunktet.

Vi følte dog stadig, at vi manglede at opnå det fulde potentiale, og vi aftalte derfor at holde et møde for at drøfte næste skridt i processen med særligt fokus på at øge salgsvolumen. Hertil kom vi blandt meget frem til, at det ville være en god idé at køre kampagner på de produkter med den højeste avanceprocent.

Det viste sig at være guld værd. Med nye, ugentlige skræddersyede kampagneannoncer røg omsætningen helt i vejret.

På bare lidt over 3 måneder siden vi overtog kontoen, var den samlede omsætning øget med 581% kun lige akkurat overgået af ROAS, der var steget med over 610%.

Jagten på det fulde potentiale

Efter sådanne resultater ville det være meget naturligt at lade sig stille tilfreds Men ved fortsat at agere proaktivt og progressivt i tæt dialog med virksomheden, er vi overbevist om, at vi stadig langtfra har nået det fulde potentiale. Vi har derfor allerede nu helt nye tiltag i pipelinen fremover i jagten på den bedst mulige performance.

adwords data case

oleg-savenok-114428-unsplash-Kopi-300x106
  • 581 % vækst i omsætning
  • 610 % vækst i ROAS
  • 26 % fald i CPC

Vil du vide mere?

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

+45 28 68 50 22
jme2