Drip – Marketing automation-værktøjet til direct to consumer-virksomheder i hele verden

Historie

Drip – der hører hjemme i Minnesota, USA – har et mål om at blive det bedste marketing automation-system for webshops og D2C.

Deres system hjælper webshops over hele verden med at øge livstidsværdien af deres kunder med bl.a. Email Marketing og Popups.

I 2022 opkøbte Drip danske Sleeknote. Sleeknote – der i Obsidians øjne er verdens bedste pop-up værktøj – vil nu blive integreret ind i Drip for at skabe en samlet pakke, der slår alle konkurrenter på markedet.

Udgangspunkt

Drips vigtigste bottom funnel-marketing kanal er Google Ads med et årligt annonceforbrug målt i millioner af kroner.

Håndteringen af Google Ads har ligget hos et eksternt amerikansk bureau. Bureauet blev betalt med procenter af spend og var ikke incentiveret til at skabe gode resultater – nærmere at bruge mange penge!

I forbindelse med opkøbet af Sleeknote, kom der ny CMO i Drip. Den nye CMO opsagde samarbejdet med det gamle bureau og bad Obsidian Digital om at hjælpe i en overgangsperiode med en målsætning om ultimativ insourcing af håndteringen.

Metode

I samarbejdet gik Drip og Obsidian Digital metodisk til værks og fulgte et best practice-framework for at øge relevansen af landingssiderne, målrette relevante termer og forbedre sporingsgrundlaget.

Der blev bl.a. fokuseret på:

Unikke landingssider

 

Drip skabte nye landingssider, der bedre matchede søgehensigten i forskellige søgninger. Tidligere blev det meste trafik ledt til forsiden, men det resulterede i sub-optimal kvalitetsscore og dermed klikpriser og resultater.

 

Grundig søgeordsanalyse

 

En grundig søgeordsanalyse blev implementeret på Google Ads-kontoen. Vi kom ud til flere personer og kunne ved at kigge i historisk data også fjerne nogle områder, der ikke leverede nok værdi.

 

Nye og optimerede annoncetekster

 

Alle annoncetekster blev gennemgået og optimeret. Der blev implementeret bedre USP’er, klare call to actions og alle extensions blev aktiveret.

 

Gen-opsætning af sporing og implementering af Google Analytics 4

 

Den oprindelige sporing fangede ikke alle konverteringer som følge af landingssider spredt ud på forskellige domæner og subdomæner. Al sporing blev genopsat i Google Analytics og importeret til Google Ads. Der blev også implementeret Google Analytics 4 i et samarbejde mellem Drip og Obsidian Digital – i første omgang client side og med henblik på senere serverside.

 

Konsolidering af kampagner

 

Det oprindelige setup var meget fragmenteret med et SKAG-setup (Single Keyword Ad Group). Det var godt i 2016, men Googles algoritme er blevet meget stærkere siden da. Vi har konsolideret kampagner med samme søgehensigt, gjort setuppet mere simpelt og overladt mere råderum til algoritmen.

 

Tilføjelse af negative søgeord

 

Der er over flere omgange lagt et væsentligt arbejde i tilføjelse af negative søgeord. I takt med at søgedata er kommet ind, har vi tilføjet flere og flere negative keywords.

 

Performance Max

 

Der er implementeret Performance Max på Drips Google Ads-konto. Det ligner tidligt en væsentlig succes.

Resultater

Tre måneder inde i samarbejdet er resultaterne følgende:

 

Pris per konvertering (signup til Drip): Faldet med 51 %

Pris per klik i Search Ads-kampagner: Faldet med 68 %

Pris per klik for alle kampagner: Faldet med 83 %

Antallet af konverteringer: Steget med 24 %

Fremadrettet

Med et meget bedre grundlag – rundt regnet dobbelt så gode resultater som før! – og en ny ansættelse er Drip nu klar til at insource Google Ads. Obsidian Digitals rolle ændrer sig nu fra at være operationel til løbende sparring og input til strategi.

Udtalelse

Casper og teamet har været en stor hjælp i en overgangsperiode, hvor vi ikke selv havde tiden in-house til at genopbygge vores Google Ads account. 

 

Med gode frameworks og masser af insights, kunne vi hurtigt få et nyt – og bedre performende – Google Ads setup i gang. 

 

I forbindelse med skiftet fra det gamle setup til det nye, var Obsidian en tryg højre hånd, som sikrede, at vi lavede skiftet korrekt, uden at påvirke vores resultater negativt.

 

Sidst, men ikke mindst, har Casper været en stor del i oplæringen af vores nye Paid Acquisition Manager. Både i form af et videokursus, samt løbende sparring – også på skæve tidspunkter, som matcher de amerikanske tidszoner. 

 

  • Kristian Jønsson, Director of Demand Gen & Marketing Ops, Drip
cover_1-1
  • 1400 % vækst year over year
  • +25.000 nyhedsbrevsindsamlinger
  • +5000 produkter solgt på de bedste dage

Kontakt

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

+45 51 32 53 06
CAH5381