Dorch & Danola – Værktøj kan sagtens sælges direkte på Youtube

Dorch & Danola A/S er fortællingen om en dansk værktøjs- og maskinforretning fra 1931, der trods sine 88 år på bagen har fulgt med tiden og i dag har stor digital tilstedeværelse med bl.a. annoncering på Youtube og push-beskeder via websitet.

Strategi - Super Festool Day

Hvert år i starten af november afholder Dorch & Danola deres populære Super Festool Day, hvor de har skarpe tilbud i butikken, som trækker glade kunder til fra hele Danmark. Salget i butikken er selvsagt vigtigt, men endnu vigtigere er salget online via deres webshop dorchdanola.dk.

Op til Super Festool Day 2019 kortlagde vi sammen med kunden den digitale strategi, så butikken blev fuld af mennesker – både online og offline. Det todelte fokus med både besøgende i den fysiske butik samt webshoppen var en klassisk øvelse i, at udnytte hver platforms styrker.

Mens andre kanaler blev brugt til at få folk ned i butikken, blev Google Ads den store drivkraft for salget online. Vi vidste dog på forhånd, at hvis Super Festool Day 2019 skulle vokse og blive større end sidste år, måtte vi have fat i nye potentielle kunder fra hele Danmark. Derfor valgte vi bl.a. at køre en Youtube-kampagne 14 dage op til dagen for at gøre opmærksom på de gode tilbud hos relevante målgrupper.

Youtube er en utrolig spændende platform, som har rykket sig meget indenfor de sidste par år. Derfor valgte vi også at arbejde med denne annonceform – og det viste sig at være et klogt valg.

Udførelse med Google Ads og YouTube

For at ramme nye potentielle kunder for Dorch & Danola byggede vi en målgruppe med Custom Intent i Google Ads. I denne målgruppe samlede vi alle de personer, som via deres søgeadfærd på Google har vist interesse for et produkt fra brandet Festool. Festool er et af de absolut vigtigste brands for Dorch & Danola, hvorfor de også afholder denne dag.

Selve annoncen var en 26 sekunders lang video fra butikken, hvor der bliver sagt ‘Velkommen til Super Festool Day’ med tilhørende dækbilleder. En video som kort og godt slår hovedet på sømmet uden at vinde en Oscar.

I Google Ads opsatte vi en række mikrokonverteringer, som f.eks. tilføjelse af produkt til kurv, besøg i kurven og lignende. Disse konverteringshandlinger hjalp kampagnen med at få et hurtigere ’kendskab’ til målgruppen, hvilket alt andet lige også har hjulpet på kvaliteten af visninger og dermed kliks.

På selve dagen kørte vi en ny Youtube-kampagne målrettet tidligere besøgende, tidligere købere samt alle dem, som har set vores Youtube-annonce de sidste 14 dage. Især sidstnævnte var interessant, da vi netop havde ‘primet’ dem over de sidste to uger.

Resultaterne

Resultaterne for kampagnen, som vi kørte 14 dage op til Super Festool Day fortæller meget godt historien om, at Youtube er blevet et medie, som skal tages seriøst ift. salg. Platformen kan sagtens skabe meget profitable resultater under de rigtige forudsætninger.

Nøgletallene for Youtube-kampagnen lyder:

Pris (spend): 5.500 DKK
Direkte omsætning: 103.800 DKK
Total omsætning: 311.900 DKK
Direkte ROAS: 18,9
Total ROAS: 56,7

dorchdanola-banner
  • 18,9 Direkte ROAS
  • 56,7 Total ROAS