Hvad er et Canonical tag?

Af Sasa Kovacevic
Kategori: SEM ordbogen

Når du bruger canonical tag i headeren på en hjemmeside, kan du vise søgemaskinerne, at du godt er klar over, at der er tale om kopieret indhold. Det kan for eksempel være smart på en webshop med produkter, der kun varierer i forhold til farve.

I nogle tilfælde kan det være svært at skrive to tekster, så de ikke kommer til at blive meget ens. Det kan for eksempel være, hvis du har en webshop, hvor du har produkter, der er helt ens på nær farven på dem. Der vil beskrivelserne af dem ofte komme til at være meget ens. Det forvirrer søgemaskinerne, fordi de tror, at du har kopieret indholdet fra en side over på en anden. Du kan derfor opleve at ranke lavere i en søgning kun på grund af det.

Google har dog indført en metode, så du kan indikere, at du godt ved, at siderne er kopier af en anden side. Det er ved at indsætte et såkaldt ”canonical tag” i headeren. Når du skriver canonical, viser du Google, hvilke sider der er kopier, og hvilke der er originaler. Det er med til at gøre, at den side, som du vælger som hovedside (originalen), vil komme til at ranke højere i en søgning end kopierne.

Canonical tag til intern brug

Det er meget almindeligt at bruge dette tag til internt brug på siden. Der har du fuldstændig styr på, om du har kopieret noget af dit eget indhold eller ej. Når du opretter en side, hvor teksten er helt ens i forhold til det på en anden side, kan du dermed bruge det. Det vil hurtigt blive en naturlig del af dine rutiner.

Når du bruger tagget, skal du derfor bare bestemme dig for, hvilken af dine sider der skal være hovedsiden, altså den dine læsere og kunder skal se som den første. Når dine kunder kommer ind på siden, vil de derfra kunne blive ledt hen til de andre sider og dermed se de andre varianter af produktet, som du har.

Canonical tag kan også bruge, hvis du har flere sider i dine produktkategorier. Så er den første side hovedsiden og de efterfølgende sider undersider til denne.

Se også: Hvad er ALT-tags?

Canonical tags kan også bruges eksternt

Canonical er typisk noget, som du bruger internt. Men du har også mulighed for at bruge det eksternt. Hvis du har fået lov til at kopiere teksten fra en anden hjemmeside og lægge den på din, vil teksten optræde to gange på nettet. Det vil give din side en straf i forhold til søgemaskinerne, hvis du ikke sætter et canonical tag på.

Det kan være, at der er en artikel, som du gerne vil have, at dine læsere skal læse. Det kan for eksempel være, hvis der er nogle, der har omtalt din virksomhed positivt, lavet et portræt af dig, eller lignende. I det tilfælde kan det være rart, at teksten ligger på din hjemmeside, frem for at du skal henvise til mediets hjemmeside.

Se også: Hvad er CPM?

4.94 17
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden