Brand Lift Study med Facebook

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Facebook

Annoncering via Facebook/Instagram handler, som oftest, om at skabe konverteringer, leads eller kendskab til brand. Men ligeledes om, hvordan vi hele tiden kan blive dygtigere til at optimere annonceringen ved at ramme den rette målgruppe eller skabe bedre content.

Et brand lift er en undersøgelsesmetode Facebook har udviklet, hvorpå du som annoncør får muligheden for at forstå, hvordan din målgruppe reagerer på kampagnerne. Formålet er at finde frem til, hvad målgruppen mener om dit brand, om de kan genkalde dine annoncer eller om dine annoncer overbeviser folk om at købe lige netop dit produkt.

Fremgangsmåde

For at finde frem til målgruppens kendskab til dit brand oprettes der en meningsmål på Facebook:

  • Når der oprettes en undersøgelse, opdeler Facebook målgruppen i en testgruppe og en kontrolgruppe. Forskellen mellem testgruppen og kontrolgrupper er, at testgruppen er berettiget til at til at se din annoncer og dem i testgruppen, der faktisk ser dine annoncer, udgør den eksponerede gruppe. Derimod er kontrolgrupper ikke forhånd har set dine annoncer.
  • Den eksponerede gruppe og kontrolgruppen bliver herefter eksponeret for meningsmålingen og det vil være deres svar der kommer til at udgøre den efterfølgende analyse.
  • Undersøgelsen skal gerne nå ud til 50% af målgruppen, for at kunne dokumentere en statistiske effektiv måling, hvilket også betyder, at vi ikke kan sige, hvor stort dit budget skal være. Dette afhænger af størrelsen på målgruppen.
  • Virksomhedsspørgsmål og spørgeskemaspørgsmål. Med virksomhedsspørgsmål menes der, at du skal definere det du gerne vil have svar på – hvad er det lige præcis du gerne vil opnå med undersøgelsen. Dette betyder også at dine spørgeskemaspørgsmål skal kunne bevise dette. Facebook anbefaler 3 spørgsmål til spørgeskemaet, således at målgruppen ikke skal bruge oseaner af tid på det.
  • Når undersøgelsen er afsluttet, vil Facebook inden for 48 timer samle resultaterne i en rapport, hvorfra du kan danne dig et overblik over, hvordan du fremadrettet skal ramme din målgruppe.

Hvordan får du de mest præcise resultater?

For at få det mest præcise resultat af din undersøgelse, er det vigtigt, at du IKKE har andre kampagner kørende samtidig. Dette skyldes, at målgruppen ikke skal eksponeres for andre brand relaterede annoncer, samt at der ikke sker et overlap i målgrupperne.  Har du andre kampagner kørende samtidig, vil Facebook algoritme ikke kan differentiere mellem hvem fra testgruppen og kontrolgruppen der har set, hvilke kampagner.

Sådan kommer du i gang?

Facebook fornyeligt har fornyeligt rullet metoden ud, hvilket også betyder at den skal sættes op af en Facebook repræsentant.

I Obsidian Digital arbejder vi tæt sammen med en repræsentant fra Facebooks Hovedkontor i Dublin, hvilket betyder, at vi til enhver tid kan hjælpe med opsætningen af dit Brand Lift Study.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden