Hvad er Author Rank?
Med Author Rank var det meningen, at Google ville angive en vurdering af troværdigheden af personen der har skrevet indholdet på en side på nettet. Der er dog ikke sket noget på området i mange år – og nogle mener, at det bare handlede om at promovere Google+.
I sin jagt efter at skabe bedre søgeresultater annoncerede Google i starten af 2010’erne, at de ville til at lægge mere vægt på den såkaldte Author Rank. Den så ikke på indholdet på selve siden, men på troværdigheden af den person, som havde skrevet indholdet.
Var det en troværdig person, der skrev gode tekster, ville en side derfor komme til at ligge højere i en søgning på nettet, frem for hvis det var umuligt for Google at identificere personen. Det skulle sikre, at du ikke bare kunne bruge linkbuilding med dårlige tekster og høj søgeordstæthed til at komme højt op i en søgning.
Da ideen først blev introduceret, var en af måderne at forbedre sin Author Rank på at have en Google+ konto. Derved kunne Google nemmere identificere, hvem du var, hvad du stod for og hvad du vidste noget om. Google+ var Googles eget sociale netværk, som de lancerede omtrent samtidig med Author Rank, hvorfor mange mente, at det bare handlede om at få flere brugere til Google+.
Se også: Hvad er CTR?
Er Author Rank en realitet?
Da det blev introduceret, blev Googles bedømmelse af dig som forfatter spået til at kunne blive det tredje ben i SEO. Men i dag er det ikke helt sikkert, hvordan det med Author Rank fungerer? Og om det i det hele tager har en betydning. I august 2014 annoncerede Google, at det med Author Rank alligevel ikke ville blive til noget.
Der er dog delte meninger om, hvorvidt det er sandheden. Mange mener fortsat, at du stadig bliver bedømt som skribent, og at det derfor er vigtigt, at du tænker over det i forhold til SEO.
Se også: Hvad er et Canonical tag?
Hvorfor er det nødvendigt at bedømme forfatteren?
Kvaliteten af søgeresultaterne, er forsat den vigtigste grund til, at Google er den søgemaskine, som stort set alle bruger. Denne position vil de selvfølgelig gerne beholde, og derfor er det vigtigt for dem, at de bliver ved med at stramme kravene til, hvor god en brugeroplevelse søgemaskinen giver.
Tidligere var det som bekendt forholdsvis nemt at snyde Google med keyword stuffing og linkspamming, så din side kom højere op i søgeresultaterne. Det har Google allerede gjort en masse for at forhindre. Blandt andet med opdateringerne Penguin og Panda.
Det næste de kan gøre for at højne kvaliteten, er ved at øge kravene til dem, der har skrevet teksterne på hjemmesiden. Det ser det ud til, at de har gjort med den kernealgoritme-opdatering fra august 2018, der lægger vægt på skribentens og udgiveren af hjemmesidens Ekspertise, Autoritet og Troværdighed (EAT).