AMP giver dig hurtigere visninger af dine sider fra mobilsøgninger

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Med en AMP-optimeret hjemmeside, giver du brugerne meget hurtigere svartider på mobilsider. For Google opbevarer nemlig en skrabet version af hjemmesiden på deres egen server. Alene den hurtige svartid gør AMP interessant – men endnu har den ingen effekt for dine placeringer i søgeresulterne.

Accellerated Mobile Pages er en ide, der stammer fra Google og blev indført i 2015. Den er blandt andet støttet af store firmaer som Twitter, LinkedIn og WordPress. De fleste er derfor enige om, at det ikke bare er en døgnflue, men at det er kommet for at blive.

Oprindeligt blev det spået en stor fremtid. Længe forventede SEO-eksperterne også, at AMP ville blive vigtig, fremtidig rankingparameter for din sides placering i søgeresultaterne, når du søgte på Google fra mobilen.

Men selv om AMP forsat ikke er en officielt rankingparameter i dag, giver det flere klik og visninger, samt en meget bedre brugeroplevelse for de besøgende på grund af den hurtige svartid. For de AMP-optimerede sider markeres i søgeresultaterne, så de bliver det foretrukne valg. For inden gider vente på langsomme hjemmesider – og da slet ikke på mobilen

Sådan fungerer AMP

Når du bygger en AMP-version af din hjemmeside, skaber du faktisk bare en mere skrabet version af siden. Det gør det nemmere for en mobiltelefon at indlæse siden, hvorfor disse former for hjemmesider er langt bedre egnede til mobilen. Accellerated Mobile Pages bliver gemt på direkte Googles servere, hvilket er endnu en grund til, at de er så meget hurtigere end den version, du har liggende på din egen webserver.

Når vi siger en skrabet udgave af din hjemmeside, kan det lyde som, at læseren ikke får lige så meget ud af mobilsiden. Det er dog ikke sandheden. På en hjemmeside er der i mange elementer, der er med til at gøre siden langsommere. Det er for eksempel mulighed for at dele artiklen på sociale medier, kontakte firmaet bag hjemmesiden og store billeder eller videoer, der fylder meget. Alt det bliver taget væk i den skrabede version, hvilket gør siden meget hurtigere at indlæse.

Accellerated Mobile Pages er mest relevant for tekstsider

Mange af de store nyhedsbureauer som CNN, ABC og FOX News var nogle af de første til at lave AMP-versioner af deres hjemmesider, så de blev indlæst hurtigere på mobilen fra søgeresultaterne. Det gav væsentligt flere visninger, fordi AMP passer rigtig godt til sider, hvor der er få billeder og meget tekst.

På din egen hjemmeside vil det derfor først og fremmest være relevant for dig, at du går i gang med at lave AMP-versioner af de sider, der mestendels består af tekst og få billeder. Der er oftest præcis de sider, du anvender for at komme til at ranke på bestemte søgeord – og derfor dem, der er vigtigst at få vist så hurtigt som muligt.

Så selv om AMP ikke er en garanti for bedre placeringer i søgeresultaterne, giver det mærkbart flere visninger, når dine sider optræder i søgeresultaterne.

4.5 12
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden