Amazon korrelationsstudie

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Amazon

Vi har foretaget et af verdens første korrelationsstudier, der giver et dybere indblik i Amazons algoritme.

 

Korrelationsstudier giver ikke et 100% reelt indblik i hvordan algoritmen fungerer, men giver os en fornemmelse af, hvad den prioriterer højst.

 

Korrelationsstudiet har udelukkende taget udgangspunkt i data, der er offentligt tilgængeligt inde på platformen. Det dækker derfor over informationer der fremgår offentligt af det enkelte produkt. Studiet tager ikke udgangspunkt i andre parametre, herunder salg, time spend on listing og konverteringsrater.

 

Beskrevet på anden vis: Korrelationsstudiet dækker over de parametre man skal fokusere på, hvis man ønsker at søgemaskineoptimere on-listing.

Til ovenstående diagram følger en beskrivelse.

 

Når tallene er i minus, eks: -0,9 er det en negativ korrelation, men en positiv ting. Formålet med søgemaskineoptimering på Amazon er at nå #1 i søgeresultaterne. Tallet 1 er derfor det bedste tal, men det laveste på en numerisk skala.

 

Når der fremgår en korrelation af -0,9 af diagrammet, vil korrelationen derfor være rigtig stærk. Typisk anses korrelationer i mellem -0,7 og -1 (0,7 til 1) for at være en stærk korrelation.

 

Tager man den stærkeste korrelation af dem alle; ” Antal gange søgeordet fremgår af produktet”, betyder det: Hvis du lader det søgeord du ønsker at rangere på fremgå mange gange af dit produkt, har du bedre forudsætninger for at rangere højt i søgeresultaterne sammenlignet med de produkter, hvor søgeordet ikke fremgår lige så mange gange som på dit produkt. Det samme gælder desuden, hvis de ikke lader søgeordet fremgå af sit produkt.

 

ØNSKER DU AT GÅ I DYBDEN MED ANALYSEN? KLIK HER OG DOWNLOAD VORES WHITEPAPER

 

DATASÆTTET FOR ANALYSEN

Analysen er udarbejdet med udgangspunkt i mange forskellige datapunkter og produkter. Samlet er 24.000 forskellige produkter blevet analyseret for 13 forskellige parametre. De dækker over:

  • Pris
  • Antal billeder
  • Rating
  • Antal reviews
  • Prime forsendelse
  • Søgeord i titel
  • Søgeord i bullet points
  • Søgeord i beskrivelse
  • Antal ord i bullet points
  • Antal ord i beskrivelse
  • Søgeord i FAQ-sektion
  • Søgeord i reviews
  • Antal gange søgeordet fremgår af produktet

 

Sammenlagt tager analysen derfor udgangspunkt i 336.000 forskellige variabler.

 

For at sikre kvaliteten af analysen, er den lavet med udgangspunkt i den amerikanske Amazon (Amazon.com). På grund af det er der brugt en IP-skjuler ved indsamling af data, for at få de egentlige top rangerende produkter i analysen.

 

Amazon viser forskellige resultater baseret på ens fysiske lokation, derfor har vi brugt ip-skjuleren for at fremkalde de mest præcise data.

ØNSKER DU AT GÅ I DYBDEN MED ANALYSEN? KLIK HER OG DOWNLOAD VORES WHITEPAPER

DE SØGEORD VI HAR BRUGT I ANALYSEN

Der er brugt 500 forskellige søgeord i analysen. Søgeordene er delt op og rammer mange forskellige brancher. Du kan se fordelingen af kategorier og hvor mange søgeord fra den enkelte kategori, her:

 

HVORDAN KAN AMAZON SÆLGERE BRUGE KORRELATIONSSTUDIET?

Sælger du på Amazon er det meget fordelagtigt at arbejde med søgemaskineoptimering. Det er din måde at få ”gratis” trafik.

 

Skal man søgemaskineoptimere på Amazon, må man ikke hoppe i fælden og agere på samme måde, man ville gøre på Google. Det er en udbredt misforståelse at søgemaskinerne agerer på samme vis. De har forskellige gøremål – Google er både viden og produkter, Amazon er produkter og direkte salg. Derfor er de naturligt bygget på forskellige måder.

 

Amazons søgemaskine minder om Google på flere punkter. Grundlæggende har begge algoritmer 2 dele af optimeringen.

 

På Google kaldes det ”on-site optimization” og ”off-site optimization”.

På Amazon kaldes det ”on-listing optimization” og off-listing optimization”.

 

On-site/listing dækker grundlæggende over alt det der kan optimeres på siden/produktet.

Off-site/listing dækker modsat den optimering du skal lave ”af siden/produktet”.

 

På Google er det ofte linkbuilding.

På Amazon er det ofte salg, anmeldelser og din performance som Seller.

 

Det er vigtigt du ikke kun forholder dig til alt det, der sker på produktet. Du skal opfatte alt der sker på siden/produktet som det, der gør at søgemaskinen kan finde dig.

 

Alt der sker af siden/produktet er det, der skubber dig frem i søgeresultaterne.

 

ØNSKER DU AT GÅ I DYBDEN MED ANALYSEN? KLIK HER OG DOWNLOAD VORES WHITEPAPER

 

Sasa Kovacevic er Head of SEO og partner hos Obsidian Digital. Til dagligt sidder Sasa med ansvaret for SEO teamet, hvor han laver strategisk og eksekverende arbejde. Sasa har arbejdet med nogle af Danmarks største e-commerce virksomheder som Profil Optik, Deichmann, Jensens Bøfhus, Hungry m.m. Sasas tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden

Website (required)