Skal jeg vælge et Amazon bureau eller en Amazon konsulent?

Af Jonas Kapper Kategori: Amazon

5Fordele og ulemper ved konsulent og bureau

Skal man i gang med salg på Amazon, så foretrækker mange at hente hjælp udefra, såfremt man ikke har kompetencerne til at løfte opgaven internt. Når denne proces går i gang, kan man finde hjælp ved enkeltstående konsulenter eller ved større bureauer. Derfor bliver du her klogere på, hvilke ting du skal være opmærksom på, når du skal finde den rigtige samarbejdspartner for dig.

 

Amazon konsulent

Tager man udgangspunkt i en enkeltstående konsulent, så er der en lang række af fordele, som kan gøre dette attraktivt for dig. Den der skinner mest igennem, vil nok ofte være at du har din kontakt med en bestemt person- og ikke vil have kontakt med flere forskellige mennesker. Såfremt konsulenten er specialiseret, vil du selvfølgelig også opleve at vedkommende er markant bedre sat ind i tingene, frem for en person, som påstår at mestre alle digitale kanaler.

Når det kommer til tid, så vil den ofte være mindre knap hos en konsulent. De arbejder som en en mands hær, hvilket betyder de står for alt – lige fra at sælge sine ydelser til at udføre opgaven. Det kan hos nogle konsulenter medføre mindre fleksibilitet, eftersom de ikke på samme måde, kan uddelegere arbejdsopgaver – og derved have bedre tid til den enkelte kunde, såfremt der opstår en krise situation eller noget går galt.

 

Amazon bureau

Vælger man et bureau som en samarbejdspartner, så kan der ske ændringer løbende. Det er ensbetydende med, at vedkommende der i starten har varetaget ens konto på den pågældende kanal, ikke nødvendigvis på sigt vil administrere den. Du vil muligvis også opleve at vedkommende der udfører arbejdsopgaverne, ikke nødvendigvis er din primære kontaktperson. Hvis virksomheden ikke har ordentligt styr på sine interne processer, kan der i forbindelse med dette, opstå problematikker, som kan skade samarbejdet og resultaterne.

Med ovenstående nævnt, så er den absolutte største fordel ved et bureau, at det ofte er en specialist (dette varierer selvfølgelig fra bureau til bureau), man har til at udføre sine opgaver. Det har man da virksomheden er delt op i forskellige afdelinger med specialister inden for hver sit felt, i hver sin afdeling.

Man kommer derfor ikke ud for at få en enkeltmands hær, som både skal holde sig opdateret på Facebook, SEO på Google, Ads på Google, LinkedIn, Content Marketing, Youtube annoncering og Amazon. Det er så forskellige kanaler, at hvis man også skal have tid til at få lavet noget, vil det være svært at holde sig 100% opdateret på alle kanaler.

Når man får hjælp af et bureau, vil der også i deres arbejde tage udgangspunkt i erfaringer fra en langt bredere vifte af forskellige virksomheder, fra forskellige brancher. Dette kommer ofte kunden til gode.

 

3 ting du skal være opmærksom på, uanset om du vælger en konsulent eller et bureau

Dette spørgmål er udbredt – og et af dem, som mange virksomheder stiller sig selv, når de gerne vil i gang på Amazon. Spørgsmålet bunder som oftest i at man internt i bestyrelsen, direktionen eller i ejerkredsen har bestemt sig for at påbegynde salg på.

 

Dette kan betyde flere forskellige ting, men med udgangspunkt i hvordan markedet ser ud i dag, vil et valg som dette, også være et indirekte valg om eksport. Som processen er i dag, er det derfor ikke blot én kanal man skal tage stilling til, men en meget mere kompleks beslutningsproces. Ikke nok med at kanalen er kompleks i forvejen, skal man derfor gør sig endnu flere overvejelser, inden man kaster sig ud i at investere i et setup, som gør eksport muligt.

 

Du må ikke tage dit valg alene baseret på Amazons markedsandele

Rigtig mange bureauer lokker danske virksomheder med Amazons store markedsandele, simpelheden af salg på Amazon sammenlignet med egen virksomhed. Der er intet af dette der er forkert, men det er rigtig farligt, hvis man blot alene med udgangspunkt i dette foretager et valg om, hvilket bureau man skal arbejde sammen med. I virkeligheden går spørgsmålet ikke helt konkret på, hvem man skal vælge, men på om man overhovedet skal videre med idéen. Dette burde også have en indirekte effekt på hvem man vælger, da der er mange små ting, som er med til at bestemme om Amazon er go eller no-go.

 

Derfor skal du forholde dig kritisk overfor Amazon bureauer, som er villige til at sætte arbejdet i gang med dig, uden at have haft en lang og forudgående dialog, hvor de bliver sat rigtig godt ind i din virksomhed.

 

Det er ikke alle virksomheder, som egner sig til salg på Amazon

Der er ingen tvivl om, at alle produkter kan sælges på Amazon – stort set alle. Der er næsten ingen undtagelser, hvilket også gør at det ikke er forkert, hvis man gerne vil sælge de produkter på Amazon, som man forhandler.

Grundet den referral fee, som man betaler til Amazon, kræver det nogle ret markante profitmarginer for at kunne sælge sine produkter på Amazon og holde en fornuftig bundlinje samtidig.

 

Da et højt gennemsnit for en virksomhed, der forhandler et eventuelt brand, ligger på ca. 40% i fortjeneste, kan dette i mange tilfælde være for lidt. Det afhænger meget af det enkelte produkt, konkurrencen for produkter i den kategori og de gennemsnitlige CPC.

 

Derfor skal du være opmærksom når du vælger et bureau, så du ikke ender med et bureau, der ikke har en forståelse for din reelle fortjeneste og kun kan forholde sig til toplinje – den kan du ikke betale hverken løn, husleje eller et bureau med. Best Case, så er dette en snak man har med sit bureau, inden man går i gang med samarbejdet.

 

Potentialet er begrænset, hvis du ikke foretager dig andet end at gøre produkterne aktive på Amazon

Selvom det virker som en af de største selvfølger, så vil du ikke opleve en vækst, hvis dine produkter blot bliver gjort online på Amazon. Ovenstående udmelding er sammenlignelig med en påstand om, at du vil opleve en stigning af salg online, hvis du blot udarbejder en hjemmeside. Dette er ikke korrekt.

 

Derfor er det vigtigt at du spørger ind til bureauet, og finder ud af, om de også tilbyder hjælp til søgemaskineoptimering af dine listings + Amazon Ads. Kan de ikke dette, så skal du enten selv kunne løfte opgaven – eller finde en anden samarbejdspartner, som kan hjælpe dig med dette.

Jonas har mange års erfaring med eCommerce. Hans erfaring spænder bredt, da han har arbejdet med flere forskellige digitale kanaler - og været ansvarlig for kanalernes samspil. Størstedelen af hans viden og know-how har han fået ved at arbejde som intern marketing ansvarlig for en b2b webshop, men også som ekstern konsulent for små- og store kunder. Med erfaring fra det danske, norske og tyske eCommerce marked, har Jonas dannet sig en stærk forståelse inden for eksport ved hjælp af digitale kanaler.

Jonas Kapper

Head of Amazon

28 15 58 72jlk@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os

Website (required)