Hvad er ALT-tags?
Har du en webshop eller en anden hjemmeside, hvor der er mange billeder, bør du huske, altid at sætte ALT-tags på dine billeder. Det hjælper dig til at blive fundet i en billedsøgning og derved skaffe dig ekstra trafik til siden.
Du kender selvfølgelig udtrykket: Mange bække små, gør en stor å. Når det kommer til søgemaskineoptimering på sider med tekst, er det nogenlunde sådan, ALT-tags, beskrivelser af billederne fungerer. De gør ikke en verden til forskel, men de er med til at gøre, at din side får lidt flere besøgende og klarer sig bedre i Googles algoritmer.
Især er billedbeskrivelserne virkelig vigtige, hvis du gerne vil ligge højt i en billedsøgning på for eksempel Google. Søgemaskinen kan ikke se billederne og er derfor helt afhængig af, at der er en beskrivelse af dem. Ved at lave en beskrivelse, der er både kort, præcis og indeholder dit søgeord, får du bedre placeringer for billedsøgninger med det pågældende søgeord..
For en teksttung side vil det ikke være særlig relevant at ligge højt i en billedsøgning. Derfor er det ikke billedbeskrivelser, som du i det tilfælde skal starte med at lave, når du vil forbedre SEO. Har du derimod en webshop, er det afgørende, at du har nogle gode og relevante ALT-tags. Mange finder nemlig produkter via billedsøgningen, når de shopper på nettet.
Se også: Hvad er CPM?
Sådan laver du en god billedbeskrivelse
Hvis du ikke er vant til at beskrive, hvad der er på et billede, kan det være lidt svært for dig at finde ud, hvordan du skal gøre det. For at give søgemaskinen den mest præcise ide om, hvad der er på billedet, skal det være en tekst, der er kort og nøgtern.
Du bør kun skrive én sætning og gerne så kort som mulig, samtidig med at du får alle detaljerne med. Du bør aldrig skrive i sætningen, at det er et billede af noget: Søgemaskinen kan i forvejen se på filen, at det er et billede, bare ikke hvad det forestiller.
De fleste kameraer giver billederne et navn, der består af tidspunktet, hvor det er taget. Derfor er det også en god ide at give billedet et andet navn, inden du lægger det op på hjemmesiden. Helst et der har relevans for billedet.
Se også: Hvad er et Canonical tag?
ALT-tags kan ”vise” billede for blinde
Udover at være et søgemaskineoptimeringsværktøj tjener beskrivelsen af billedet faktisk også et andet formål. Det kan nemlig ”vise” billedet for blinde eller svagtseende. Når de holder musen hen over billedet, kan de få læst op, hvad billedet forestiller. Det kan være med til at hjælpe dem i forhold til, om de vil købe et produkt eller ej.
Hvis billedet på din hjemmeside af en eller anden grund er blevet fjernet, eller det ikke kan vises, er billedbeskrivelsen også vigtig. I det tilfælde vil det nemlig også være den, der bliver vist for dine læsere og kunder frem for det billede, som de egentlig skulle have set.