4 vigtige punkter i enhver succesfuld AdWords strategi
Skal du have succes med Google AdWords, skal du have en klart defineret strategi, der dels sikrer, at du annoncerer på de rigtige søgeord, sikrer den bedste udnyttelse af dit AdWords-budget og sørger for, at der bliver fulgt op på og justeret på effektiviteten af de enkelte annoncer. Det får du ved at have styr på de fire punkter, vi omtaler i denne artikel.
Google AdWords kan spille en meget stor rolle for omsætningen i din webshop og oftest er der en direkte sammenhæng mellem din omsætning og dit forbrug af AdWords. Men griber du opsætningen af dine AdWords forkert an, kan du lige så nemt ende med at hælde alle pengene ud af vinduet.
Derfor bør du have styr på dine bud, din målsporing, din kampagnestruktur og sætte det hele ind i et godt framework, der sikrer dig det største udbytte af dit AdWords-budget.
Hvor meget har du råd til at byde på dine AdWords
Når du skal beregne, hvor meget du har råd til at byde på dine AdWords, skal du se på, hvor tit det lykkes dig at få solgt en vare, samt hvor meget din gennemsnitlige ordreværdi er. Det gør det muligt at beregne, hvad det koster dig at få en kunde (CPA – Cost Per Acquisition). For du betaler jo for hvert enkelt klik på dine annoncer, men tjener kun penge på hvert enkelt salg, som disse klik fører til.
Så ved at se på, hvor tit du rent faktisk konverterer en besøgende til kunde i din webshop og hvor meget, du i gennemsnit sælger for, kan du regne dig frem til, hvor højt du kan tillade dig at gå op i budpris og stadig tjene penge på dine varer.
Viser Google Analytics f.eks., at du gennemsnitlig sælger for 500 kroner og har en konverteringsrate på 2,5 %, betyder det, at du i gennemsnit tjener 12,5 krone pr. besøgende. Altså kunne du i princippet tillade dig at byde op til 12,50 kroner pr. bud, hvis du var klar til forære dine varer væk.
Find det rigtige cut af overskuddet til dit AdWords-bud
Det er de færreste klar til. Så når du skal beslutte dig for din højeste budpris, bør du derfor også tage størrelsen af fortjenesten på den enkelte vare med i overvejelserne og beslutte dig for, hvor stor en del af den, du er villig til at dele med Google som betaling for annonceringen.
Her vælger mange omkring 30 %, men det kan tit betale sig at gå endnu højere op. Det afhænger af produktet, livstidsværdien og hvor stor en gensalgsrate du forventer at få som følge af salget.
Målet er naturligvis at optimere afkastet af annonceringen (ROAS – Return On Advertising Spend). Det beregnes ved at tage overskuddet fra den enkelte AdWords-kampagne og dividere med udgiften til annoncerne. Tjener du f.eks. 10.000 kroner på en kampagne, som har kostet dig 2.000 kroner, ender ROAS med at blive 5:1 eller 500 procent.
Husk at få opsat målsporing på dine AdWords-kampagner
En meget vigtig parameter for din AdWords-strategi er, at I får sat målsporing – også kaldet konverteringssporing – op for hver enkelt af jeres AdWords-kampagner i Google Analytics. Uden den kan I ikke foretage beregninger af hverken CPA, ROAS eller følge med i, hvor effektiv kampagnen i det hele taget er.
Målsporingen fortæller samtidig, hvilke kampagner og søgeord der giver de fleste salg, og kan også bruges til at opdage nye interessante søgninger, som det kunne være værd at intensivere annonceringen på.
Sørg for den rigtige kampagnestruktur
Skal du opstille den mest effektive kampagnestruktur, skal du sørge for, at hver annoncegruppe i kampagnen dækker en og kun en søgehensigt. Samtidig skal hver kampagne indeholde både en annoncegruppe med eksakt match og broad match, samt annoncegrupper for de mest almindelige ord, der bruges sammen med søgeordet – oftest ”billigste” eller ”bedste”.
Du bør også oprette separate kampagner for både produktkategorier og brands. Så er du dækket ind, uanset om folk søger på kategorien eller et af de kendte brands fra den.
Sørg også for at anvende de forskellige søgeordstyper korrekt, så du får afgrænset kampagnerne bedst muligt. Det sikrer dig mod, at folk får klikket på din annonce for den forkerte søgehensigt eller i en forkert sammenhæng.
Her bør du især være omhyggelig med din brug af broad match-søgninger, da det nemt kan føre til en masse visninger, der igen fører til klik, som ikke giver nogen salg. Her giver broad match modifier meget bedre resultater. Du kan læse mere om de forskellige søgeordstyper her.
Husk også brugen af negative søgeord, for at sikre dig mod irrelevante visninger af jeres AdWord-annoncer.
Sørg for et godt framework
Som allerede nævnt kan du nemt komme til at brænde alt for mange penge af på AdWords. Derfor er en vigtig del af jeres AdWords-strategi, at I får opstillet et framework, hvor I hurtigt og nemt kan opdage uhensigtsmæssige overforbrug i tide. Vi er Google Premier partner, og det er altid en del af vores strategi.
Det kræver regelmæssig opfølgning – i starten fra dag til dag, senere fra uge til uge. Gennemgå de enkelte kampagner og annoncegrupper og evaluer udkommet af hver enkelt annonce. Juster efterfølgende på både de mest succesfulde og de mindst succesfulde annoncer, så du får det størst mulige udbytte af dit annoncebudget og får dræbt de annoncer, der suger penge ud af budgettet.
Og bliv så ved med at følge op på AdWords-forbruget – det er den vigtigste hemmelighed bag enhver succesfuld AdWords-strategi.