AdWords begreber

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Google ads ordbog

Der er mange forskellige begreber inden for PPC, nedenfor finder du en kort forklaring af forkortelser og begreber der anvendes ifbm AdWords.

AW

Ovenstående står for AdWords som igen er en forkortelse af advertisement og words. AdWords. Husk at det staves med kapital A og kapital W.

AdWords Editor

AdWords Editor, eller AW Editor er et program som du downloader og installerer på din computer. Dette program gør dig i stand til hurtigere at sætte dine kampagner op i AW.

Bud

Det du maksimalt vil give for at din reklame bliver vist i en annoncegruppe. Angiver du et bud på 5 kr., vil dit bud ikke overstige dette med mindre, du vælger udvidet CPC.

Budget

Det beløb du har sat af til AW for en måned, eller pr. måned  på rullende basis. Du sætter et budget på kampagne niveau, men kan også arbejde med delbudgetter, som udgør det samlede budget. Ønsker du at finde dit daglige budget er tommelfingerreglen at du skal dividere dit månedlige budget med 30,4.

Callouts

En callout er, kort fortalt, en mulighed for at inkludere ny tekst i forbindelse med dine søgeannoncer. Du kan bruge disse callouts til at inddrage ny information om din virksomhed og/eller dine produkter og services. Hvis du har indstillet AW til dansk, vil denne service hedde infoudvidelser. Vær opmærksom på at dine callouts kun vises på annoncer øverst og nederst på Google.

CPA

På engelsk er dette en forkortelse for cost per acquisition. Dette betyder på dansk omkostning pr. konvertering. Du finder din omkostning pr. konvertering ved at divider den pris du har betalt, med antallet af konverteringer.

En konvertering kan være mange forskellige ting. Det kan være en signup, en købsordre eller blot et klik på en knap. Dette fastsættes ud fra hvad dit mål er.

CPC

CPC er en forkortelse af Cost Per Clik. På dansk kalder vi dette klikpris.

Du finder CPC ved at dividere den pris, du har betalt med antallet af klicks. Dette kaldes også den Gns. klikpris.

CTR

CTR er en forkortelse for din Click Through Rate eller på dansk din klikfrekvens. Dette fortæller dig hvor mange der klikker på din reklame ud af dem, der ser din reklame. Rent matematisk, finder du denne ved at dividere antal klik med antal eksponeringer/visninger.

CTR er vigtig for AdWords konto, hvis du ønsker at have en god kvalitetsresultat. Jo højere CTR jo bedre.

DFW

Ovenstående er en forkortelse for Data Feed Watch. Dette er et program som kan bruges til at optimere kundernes shopping feed, hvilket gør dig i stand til at korrigerer feedet uden at skulle involvere kunden og udviklere.

DSA

DSA står for dynamic search ads eller på dansk, dynamiske søgeannonver. DSA er en kampagnetype, som ikke tager udgangspunkt i søgeord, som du selv har indsat. I stedet gør Google det, at den ”besøger” din hjemmeside og derefter genererer en masse søgeord, som den kunne forestille sig, ville være interessant for dine kunder og dig baseret på indholdet af din hjemmeside. Der er altså tale om en automatisk løsning.

Dynamisk remarketing

Remarketing hjælper dig med at vise dine annoncer mod bestemte målgrupper, som har besøgt din hjemmeside. Her får dine tidligere besøgende vist de produkter, som de har kigget på i din shop.

Dynamisk remarketing kører via dit feed, som du uploader.

Eksponering

Eksponering eller exposure er et udtryk for hvor ofte dine annoncer bliver vist, være det sig som en annonce på Google search eller på Displaynetværket.

Eksponeringsandel

Eksponeringsandel er et udtryk for hvor mange gange brugeren har fået vist annoncen divideret med hvor mange søgninger hvor du har været kvalificeret til at blive eksponeret i. Denne kvalificering er baseret ud fra en række forskellige metrics 1) godkendelsesstatus, bud, målretningsindstillinger og kvalitetsresultater.

GA

Dette er en forkortelse for Google Analytics.

GDN/Displaynetværk

GDN er en forkortelse for Google Display Network, hvilket på dansk refereres til som Displaynetværket.

Ovenstående består af en portefølje af hjemmesider, der alle viser AW annoncer. Netværket omfatter hjemmesider og apps. Det kan være din mailudbyder, dit foretrukne nyhedssite og lignende. Et displaynetværk er ofte noget man forbinder med billedannoncer, men kan også være klassiske tekstannoncer.

Gns. Position

Den gennemsnitlige position er et udtryk for, hvordan din annonce er rangeret på side 1 i forhold til dine konkurrenters annoncer. Position 1-4 betyder hører til toppen, og position 5-8 hører i bunden af side 1. Såfremt din annonce viser, at den har haft en gns. position 2,5 har den været positioneret mellem 1-3

GTM

GTM står for Google Tag Manager. Dette tool kan styre sporingskoder på din hjemmeside.

Klik

Klik eller clicks er det antal klik, du har opnået på de annoncer du har vist inden for en periode.

Konvertering

En konvertering er når dine kunder klikker på dine annoncer og efterfølgende køber et produkt, signer op til et nyhedsmail eller et helt tredje slutmål, som du har angivet.

MCC

MCC står for My Client Center, hvilket er et AdWords-konto for bureauer. Det er her, at bureauerne får adgang til deres kunders konti.

Merchant Center

Udover din AdWordskonto bør du også have en Merchant Center konto til Google Shopping. Gennem Merchant Center uploader dit produktfeed, som indeholder en oversigt over dine produkter, billeder, priser m.m. . AdWords og Merchant Center sammenkobles.

Pris

Prisen er det sum, man lægger hos Google for summen af de AdWords klik inden for en periode. Hos mange går pris under navnet spend.

Remarketing

Remarketing er marketing overfor personer, der tidligere har besøgt din hjemmeside. På den måde kan du målrette bestemte budskaber til dine besøgende eller skrue dine bud op/ned for lige den målgruppe, som du ønsker at målrette imod. For at gøre dette skal du oprette et remarketingliste.

RLSA

RLSA er forkortelsen for Remarketing Lists for Search Ads.

Med RLSA har du muligheden for bruge remarketing på almindelige søgeannoncer. Du kan således fortælle Google at du vil byde højere end normalt for de kunder der allerede har besøgt din hjemmeside, da de nok er ”bedre” clicks.

ROAS

ROAS står for Return On Advertising Spend. For dem der har en baggrund inden for finansiering, kan dette nogenlunde oversættes til ROI, return on investments. I bund og grund står ROAS for din omsætning divideret med dit spend – Altså hvor meget du omsætter pr. brugt krone.

Et ROAS på 200% betyder således at du på 2 kroner tilbage, når du bruger 1.

Mange mener at der er brug for en ROAS på over 300 – 1000 % for at diverse webshops er profitable.

Shopping feed

Dit shopping feed er en nødvendighed for at kunne bruge shopping annoncer. Dit shopping feed indeholder informationer om alle dine produkter.

Sitelinks

Sitelinks er en annonceudvidelse, som gør at du kan vise op til 4 links til dine annoncer. Disse links vises under annonceteksten, selvfølgelig udover den landingsside du har valgt. Det giver dine kunder en mulighed for at springe et trin over. Et andet navn for sitelinks er undersidelinks. Man skal dog være opmærksom på at sitelinks ikke nødvendigvis vises hver gang, selvom man har sat det op til det. Som regel vises disse kun, når du har en annonce i toppen og hvis dit kvalitetsresultat er højt nok.

 

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden