Hvad er Advertorials?

Af Sasa Kovacevic
Kategori: SEM ordbogen

Vil du have læserne af en avis, blog eller et trykt eller online magasin til at huske dit produkt, kan den bedste løsning være, at du får lavet en advertorial frem for at sætte en annonce i.

En advertorial er en reklame, der ligner en artikel. Så kort kan det faktisk siges. Den vil som regel have en langt større effekt end en annonce, fordi forbrugerne i dag er blevet vant til at blive bombarderet med annoncer hver dag. Derfor husker de ikke annoncerne lige så godt. Når de i stedet har læst om produktet i en artikel, vil de huske produktet i længere tid.

Du har forskellige muligheder, når du gerne vil have dit produkt omtalt i en avis eller et magasin. Først og fremmest kan du kontakte redaktionen og høre, om det er muligt at få en af deres journalister til at skrive teksten. Det koster oftest en del penge. Men dit produkt og brand kommer også meget bredt ud.

Dog skal du være opmærksom på, at redaktionen har nogle journalistiske standarder, som de skal leve op til. Hvis du kommer med kilder, der er glade for at bruge dit produkt, kan du derfor ikke styre, hvad de udtaler til journalisten.

Giv produktet til en blogger – og håb på det bedste

En anden mulighed er, at du giver dit produkt til en blogger, der vil være relevant for din målgruppe. Der findes i dag bloggere om alle emner. Så lige meget om du sælger bh’er eller fiskestænger, vil det være muligt for dig at finde en blogger, der skriver om det emne.

Når du giver dit produkt til en blogger, skal du dog være sikker på, hvad jeres aftale er. Nogle bloggere får rigtig mange gratis produkter tilsendt, og føler sig derfor ikke forpligtede til at skrive om dem.

Du kan dog lave en aftale med bloggeren om, at du giver dem dit produkt mod, at de skriver en omtale for dig. På den måde vil du være sikret, at dit produkt får omtale. Men du vil aldrig kunne sikre, hvordan omtalen kommer til at være.

Se også: Hvad er CPA?

Skriv din advertorial selv, og prøv at få den ud

En tredje mulighed er, at du skriver din advertorial selv. Det giver dig mulighed for suverænt at styre, hvad der skal stå i den. Det er dog samtidig vigtigt, at du sørger for, at det er en artikel, der rent faktisk er værd at læse. Hvis læseren føler, at der er for meget fokus på dit produkt, gider de ikke at læse teksten.

Du kan prøve at sende artiklen til mindre medier, som for eksempel lokalaviser. Har du fundet en lokalvinkel på dit produkt, kan du være heldig, at de tager din tekst. Dermed får du gratis præsenteret dit produkt for mange læsere, samtidig med at du selv kan styre, hvad der skal stå i teksten. De fleste både trykte og online medier modtager dog mange advertorials, og det er derfor noget af et nåleøje at komme igennem.

Se også: Hvad er CPC?

4.85 27
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden