De 5 vigtigste ting en webshop skal have styr på

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Arrangementer

Hvad er det vigtigste en webshop skal have styr på? Det er et spørgsmål, der deler vandene og som mange har forskellige holdninger til.

 

Vi har snakket med Patrick Hoffmann fra Kids-world.dk, som mener at have knækket koden til, hvad der er de fem vigtigste ting en webshop skal have styr på.

  1. Vælg det rigtige CMS-system

Det er vigtigt at vælge det rigtige CMS-system, da dit CMS-system er hele fundamentet for din webshop. Men hvilket skal man vælge? 

 

Som bekendt er Magento et af de mest populære CMS-systemer til webshops. Denne platform bruges af mange store navne i branchen, og den tilbyder en masse funktioner og fleksibilitet. Den kan dog også være ret kompleks at bruge, hvilket måske ikke er ideelt for alle virksomheder.

 

En anden mulighed, der bliver mere og mere populær, er Shopify. Det skyldes, at denne platform er meget nemmere at bruge end Magento, samtidig med at den tilbyder mange af de samme funktioner. Den er også billigere, hvilket kan være en faktor for nogle virksomheder.

 

For Patrick Hoffmann har Kids-world.dk haft mange fordele ved at bruge CMS-systemet osCommerce. Dette CMS-system har haft de rette løsninger for deres behov, i og med, at det både er hurtigt at sætte op samt er en gratis løsning. Det betød, at deres webshop hurtigt og uden omkostninger kunne opstartes.

 

“Selvom jeg er utroligt glad for vores eget CMS-system er der også mange fordele ved at vælge et system såsom Shopify eller Magento. I sidste ende er det bedste CMS-system til din webshop, det der passer bedst til dine specifikke behov og dit budget.” – Patrick Hoffmann fra Kids-world.dk

 

Altså mener Patrick Hoffmann fra Kids-world.dk, at det der er afgørende, er at man vælger et CMS-system, der kan udføre din webshops formål.

  1. Forsendelse og levering

“Forsendelse og levering er en væsentlig del af kundeoplevelsen, og det er vigtigt at få det gjort rigtigt for at holde kunderne tilfredse og komme tilbage efter mere.” – Patrick Hoffmann fra Kids-world.dk

 

Et af de vigtigste aspekter af enhver webshop er forsendelses- og leveringsprocessen. Det kan være en kompleks og tidskrævende opgave at administrere forsendelse og levering, men det er vigtigt for at sikre, at kunderne modtager deres ordrer hurtigt og uden problemer.

 

Der er en række forskellige faktorer, der skal tages i betragtning, når man styrer forsendelse og levering, f.eks. typen af produkter, der sendes, destinationen for forsendelsen og den anvendte forsendelsesmetode. Derudover er det vigtigt at spore ordrer og holde styr på kundetilfredsheden for at sikre, at forsendelsesprocessen forløber gnidningsløst.

 

Webshops skal altså nøje overveje alle disse faktorer for at sikre, at de yder den bedst mulige service til deres kunder. 

 

At have ordentligt styr på webshoppens forsendelse og levering, har været et kerneelement for Patrick Hoffmann og Kids-world.dk succes med glade og tilbagevendende kunder. Derfor mener han, at det er et af de vigtigste områder en virksomhed skal fokusere på.

  1. Vigtige landingssider 

De fleste ved efterhånden, at SEO er en essentiel del af enhver webshops rangering og synlighed på Google og andre søgemaskiner. For at opnå en god rangering og synlighed skal man oprette relevante landingssider, men er der nogle sider, der er er vigtigere end andre?

 

Patrick Hoffmann fra Kids-world.dk har erfaret, at disse tre landingssider er helt grundlæggende for ens webshop og ens kunder:

 

  • FAQ-side
  • Om os-side
  • Kundeservice/kontakt os-side

 

En FAQ-side er vigtig for en webshop, fordi den giver potentielle kunder eller klienter mulighed for hurtigt og nemt at finde svar på almindelige spørgsmål, som de måtte have. Dette kan spare dem tid og frustration, hvilket kan føre til, at de gerne vil handle på webshoppen igen og igen. Her fortæller Patrick Hoffmann, at efter de fik implementeret deres FAQ-side, var der færre kunder, der henvendte sig og var frustrerede over manglende informationer.

 

Derudover er en “om os”-side vigtig, fordi den giver kunderne mulighed for at lære mere om virksomheden, dens mission og værdier. En “om os”-side kan også være god for SEO, fordi den kan være med til at forbedre et websteds placering i søgemaskinerne. Når potentielle kunder søger efter produkter eller tjenester online, er de mere tilbøjelige til at klikke på en webshop, der har en “om os”-side, da det virker mere reelt. Patrick Hoffmann fortæller, at de så en stigning af trafik efter de fik implementeret en “om os”-side.

 

En kundeserviceside på en hjemmeside er desuden utroligt væsentlig, fordi den giver kunderne et centralt sted at finde svar på deres spørgsmål. Patrick Hoffmann fortæller her, hvordan det hjulpet Kids-world.dk, at implementere en kundeservice-side:

 

“Vores kundeservice-side har skabt en tillid mellem os og vores kunder, og vores kunder føler også de får en bedre kundeservice, når en ægte person tager sig tid til at hjælpe dem.”

  1. Fokus på brugervenlighed på webshoppen

“Hvis en webshop er svær at bruge, vil kunderne sandsynligvis give op og gå til en konkurrent.” – Patrick Hoffmann fra Kids-world.dk

 

En brugervenlig webshop er altså vigtig, fordi den gør det nemt for kunderne at finde det, de leder efter, og foretage et køb på din side fremfor en konkurrents hjemmeside. En brugervenlig webshop er desuden med til at skabe tillid hos kunderne, da de kan være sikre på, at de kan gennemføre deres køb uden problemer, så derfor er der mange fordele ved brugervenlighed.

 

Hvordan sikrer man sig så, at ens webshop er brugervenlig? 

 

For Patrick Hoffmann har de haft fokus på flere ting, der gør deres webshop brugervenlig. Først og fremmest fokuserede de på, at hjemmesiden skulle være nem at navigere på og at alle deres vigtige oplysninger skulle være overskuelige og lette at finde. 

 

Derudover har de lagt vægt på, at checkout-processen skulle være hurtig og ligetil. Kunderne bør ikke gå igennem en for lang rejse for at gennemføre deres køb. Sidst men ikke mindst, har de sørget for, at deres webshop er responsivt, så det fungerer godt på alle enheder.

  1. Digital marketing

“God markedsføring kan hjælpe dig med at differentiere dit produkt fra konkurrenterne og gøre det mere attraktivt for potentielle kunder. Vi har i den grad mærket hvad god markedsføring kan gøre for din webshops succes. “ – Patrick Hoffmann fra Kids-world.dk

 

Markedsføring er altså et vigtigt værktøj for enhver virksomhed, uanset om den er stor eller lille. Det kan øge kendskabet til dit produkt og hjælpe dig med at nå ud til flere potentielle kunder. Markedsføring giver dig også mulighed for at opbygge relationer med dine kunder lige fra starten og skabe loyalitet blandt dem. 

 

Der findes mange enkle og effektive markedsføringsteknikker, som du kan bruge for at komme i gang, f.eks. ved at lave online annoncering enten via sociale medier eller Google Ads. Derudover kan man også implementere SEO og altså øge den organiske trafik. 

 

“Det vigtigste er at komme i gang og se, hvad der virker bedst for dig og dit produkt. Med en lille indsats vil du blive overrasket over, hvor stor en forskel markedsføring kan gøre.” – Patrick Hoffmann fra Kids-world.dk

Læs mere om Kids-world.dk på deres Linkedin-profil.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden