5 gode råd til at gæsteblogge

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Skal du i gang med at gæsteblogge, får du her fem gode råd til, hvordan du kan gribe det an, så du får skrevet et godt indlæg.

Der er en række grunde til, at det er en god ide for dig at gæsteblogge. Først og fremmest fordi det er en god måde for dig, at få et link til din hjemmeside på en naturlig måde. Gæsteblogindlæg har dog også mange andre kvaliteter.

Det kan være med til at eksponere dig for en større målgruppe, der også har interesse for det emne, som du beskæftiger dig med. Dermed kan du få flere besøgende på bloggen. Det er også med til at styrke dit brand, da bloggerens læsere kan se, at han eller hun står inde for dig.

Men skal du have den maksimale effekt af din gæstblogging, er det vigtigt at gribe det an på den rigtige måde.

Skriv kvalitetsindlæg

Først og fremmest er det vigtigt, at du skriver et godt og unikt indlæg. Det skal ikke være noget, som du har publiceret på din egen eller en anden blog tidligere. Samtidig skal det være et, der tydeligt viser, at du er ekspert på dit område.

Tag dig derfor god tid til at skrive indlægget, så du virkelig får præsenteret dig selv på den bedste måde på den pågældende blog.

Sæt dig ind i, hvordan bloggen er bygget op – og kopier det

Når du skal skrive indlægget, er det også en god ide, at du skeler til, hvordan bloggen, som dit indlæg skal postes på, er bygget op. Er det typisk lange indlæg eller korte? Mange mellemrubrikker eller få? Mange billeder, eller starter hvert indlæg f.eks. altid med en relevant video, eller hvordan skiller bloggen sig ud?

Når du har luret strukturen, handler det selvfølgelig om, at du kopierer den, så dit indlæg kommer til at ligne de andre på bloggen. Dermed kommer dit indlæg virke anderledes end de bloggens  andre.

Indsæt kun links i din biografi

Selvom et gæsteblogindlæg for mange er en mulighed for at lægge deres link på en anden blog og dermed få noget linkjuice, bør du endelig ikke overgøre det med dit eget link.

Det bør kun fremgå af din forfatterbiografi, hvor du kort skriver, hvem du er, og hvorfor du blogger om det emne, som du gør.

Link gerne til blogejerens egne indlæg

I forhold til links er det derimod en rigtig god ide, at du linker til nogle af de andre indlæg, der er på bloggen. Det viser, at du kender bloggen og kan hjælpe læseren til at finde andre relevante emner.

Du vil helt sikkert få en højere stjerne hos den anden blogger, når du hjælper med til at skabe intern linkbuilding på bloggen.

Svar på kommentarerne til indlægget

Det er ikke slut, når du har skrevet indlægget. Derefter kan der komme kommentarer på det. Selvom det er på en andens blog, er det vigtigt, at du svarer på dem og deltager i debatten. Det er også med til at vise, at du virkelig kan dit kram i forhold til det emne, som du har skrevet om.

4.47 15
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden