5 elementer du skal ændre på, hvis du har en høj afvisningsprocent

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Du kommer ikke udenom at nogen vil forlade din hjemmeside, næsten lige så hurtigt som de kommer ind på den. Det kaldes for hjemmesidens afvisningsprocent eller bounce rate. Den skal helst være så lav som muligt. Det kan du f.eks. gøre ved at ændre på disse fem elementer.

Et af de tal, som mange hjemmesideejere holder rigtig godt øje med, er deres afvisningsprocent. Det, der også kaldes bounce rate. Det er et tal for, hvor mange der kun ser en side på deres hjemmeside, efter de har fundet den i en søgning. Der er ikke noget rigtigt og forkert tal i forhold til sådan en procentsats, og du kan aldrig helt slippe af med den. Der er dog en række elementer, du kan optimere for at holde den så lav som muligt.

Skriv et nyt Title tag

Dit Title tag er typisk det første, dine læsere ser, når de søger på nettet. Det er vigtigt, at det er noget, der fanger deres opmærksomhed, men det må ikke ske på bekostning af relevans. Hvis Title tagget ikke er relevant, vil det nemlig gøre, at læserne hurtigt smutter igen; så føler de, at de er blevet lovet noget, du ikke kan holde.

Sørg for at have en korrekt meta beskrivelse

Det samme er tilfældet, hvis din meta beskrivelse ikke passer til dit indhold. Det vil oftest være den eneste anden information, din læser får om din hjemmeside. Her har du mulighed for at uddybe indholdet yderligere.

Godt indhold giver en lavere afvisningsprocent

Har du ikke godt indhold på din hjemmeside, hjælper det ikke meget, at du laver et nyt Title tag ogen ny meta beskrivelse. Du skal derfor også have fingrene på tasterne og forbedre dit indhold, hvis der er mange, der smutter igen.

Hvis der er mange, der kun ser en side på din hjemmeside, behøver det dog ikke at være et tegn på, at du har dårligt indhold. Har de læst hele siden til ende, inden de gik tilbage til deres søgning, er der jo noget, der tyder på, at de kunne lide, hvad de læste.

Skriv indhold, der er målrettet til din målgruppe

Godt indhold er selvfølgelig indhold, der er målrettet til dine læsere eller kunder. Hvis du rammer helt forbi dem i forhold til det, du skriver, vil de selvfølgelig også smutte igen. F.eks. skal du ikke bruge fagsprog, når du skriver til teenagere, mens det for eksempel bliver forventet, at du gør det, når du skriver på et specialsite. Det er lige meget, om det handler om fluefiskeri eller computere.

Interne links sender dine læsere videre

Er der mange, der læser dine sider helt til bunds, men som så går tilbage til søgningen, kan det være et tegn på, at du ikke har nogen interne links. Linkene sender læserne videre på din hjemmeside. Det er derfor vigtigt, at du finder nogle links, der er relevante i forhold til indholdet på undersiden. Det kan for eksempel være, hvordan læseren kan vælge sommerdæk, hvis det er en tekst, der handler om vinterdæk.

4.47 15
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden