De 5 bedste SEO tips fra Laust Kehlet i 2022

Af Sasa Kovacevic
Kategori: SEO

Nogle virksomhedsejere spekulerer måske på, om det er værd at investere i SEO i betragtning af den tid og indsats, der kræves for at opnå resultater. Laust Kehlet fra KH Online mener imidlertid, at der er mange fordele ved at bruge SEO i forhold til andre markedsføringskanaler, som gør det til en god investering. 

 

Dog er der mange holdninger hvad angår SEO best practice, og derfor kan det være svært at vide, hvad man skal gøre. Vi har derfor snakket med Laust Kehlet fra KH Online, og han har givet os sine 5 bedste SEO-tips i 2022.

1. Fokuser på søgeintentionen

“SEO er ikke bare om at fylde dine søgeord ind i dit indhold og håbe på det bedste – det handler om at forstå, hvad dine kunder rent faktisk søger efter, og skrive indhold der matcher deres behov.” – Laust Kehlet fra KH Online

 

Man skal altså have fokus på kundernes søgeintention, mener Laust Kehlet. Dette skyldes, at søgeintentionen er årsagen til, at nogen indtaster en bestemt forespørgsel i en søgemaskine som Google. Med andre ord er det det de håber at finde ved at indtaste disse specifikke søgeord. 

 

Men hvordan finder man ud af sine kunders søgeintention? Laust Kehlet besvarer spørgsmålet således:

 

“Den bedste måde at forstå dine kunders søgeintention er ved at sætte dig selv i deres sted. Hvis du ledte efter den information eller det produkt, du tilbyder, hvad ville du så skrive ind i en søgemaskine? Hvilke søgeord ville du bruge? Hvilket resultat ville du forvente at se?”

 

Ved at have disse spørgsmål i tankerne kan du sikre, at dit websted vises tydeligt i søgeresultaterne, så det bliver nemt for potentielle kunder at finde dig. Dette har Laust Kehlet også haft stor succes ved at have dette in mente, når han har hjulpet hans kunder. 

2. Udnyt rich snippets

Rich snippets er struktureret data, som Laust Kehlet fra KH Online har oplevet store fordele ved at benytte for sine kunder. Han fortæller blandt andet;

 

“Vi har brugt rich snippets i forbindelse med vores kunder til at give Google flere oplysninger om indholdet på deres hjemmeside. Det har hjulpet deres hjemmeside med at blive vist i mere fyldige søgeresultater og har også forbedret deres click through rate.”

 

Han supplerer med, at der findes mange forskellige typer af rich snippets, som man kan tilføje til sin hjemmeside. Dette inkluderer blandt andet anmeldelsesstjerner fra Trustpilot eller Facebook, oplysninger om arrangementer og produktoplysninger. 

 

Ved at tilføje rich snippets til din hjemmeside kan du altså forbedre din synlighed i søgeresultaterne og give dine brugere flere oplysninger om dit indhold, har Laust Kehlet fra Kh-online.dk erfaret med sine egne kunder.

3. Arbejd med keyword clusters

“Clusters kan bruges til at forbedre synligheden af din hjemmeside i søgemaskinerne, og forbedre kvaliteten af din trafik.“ – Laust Kehlet fra KH Online

 

Keyword cluster er som bekendt en gruppe af relaterede søgeord, der bruges til at målrette et bestemt emne. Der er en række fordele ved brug af keyword clusters, har Laust Kehlet oplevet med sine kunder.

 

Han har erfaret, at når man grupperer relaterede søgeord sammen, så skaber man et form for mini-søgeordsunivers, der er mere sandsynligt at blive søgt på end et enkelt søgeord. Dette øger sandsynligheden for, at ens hjemmeside vil blive fundet af nogen, der leder efter noget relateret til ens branche.

 

Så ved at målrette en gruppe af relaterede søgeord, er man altså mere tilbøjelig til at tiltrække besøgende, der faktisk er interesserede i det, man har at tilbyde, mener han;

“Det gælder især hvis du gør brug af long-tail søgeord, der er specifikke, som har tendens til at være mindre konkurrencedygtige end kortere, generelle søgefraser.” – Laust Kehlet fra KH Online

4. Find kontekstuelle links fremfor stærke links

Der er en række grunde til, at kontekstuelt relevante links er bedre end andre typer links, mener Laust Kehlet fra KH Online;

 

“Først og fremmest er det vigtigt at huske på, at linkbuilding ikke bare handler om at finde alle mulige tilfældige links. Det handler om at finde kvalitetslinks, der kan være med til at forbedre din hjemmesides placering i søgemaskinerne.”

 

Så når man får links fra hjemmesider, der er kontekstuelt relevante for din hjemmeside, er det med til at forbedre din hjemmeside placering i søgemaskinerne. Det skyldes, at søgemaskinerne bruger indholdet af et websted til at afgøre dets relevans. 

 

Hvis din hjemmeside har links fra andre hjemmesider, der er relevante for indholdet, så er der større sandsynlighed for, at din hjemmeside rangerer højere i søgeresultaterne, forklarer Laust Kehlet.

5. Fokuser på money keywords fremfor keywords med stor volume

“Hvis du målretter dine søgeord efter dem med den største volumen, er der stor sandsynlighed for, at du ikke er den eneste. Det betyder, at dine konkurrenter også vælger de søgeord, og de kan have flere ressourcer end dig.”- Laust Kehlet fra KH Online

 

Laust Kehlet har oplevet, at money keywords normalt er mindre konkurrencedygtige, fordi de er mere specifikke. Dette betyder, at du har en bedre chance for at rangere højere på dem, og du er mere tilbøjelig til at få trafik, der konverterer til kunder, fortæller han.

 

Generelt mener han, at det er bedre at stile efter et par højkvalitets søgeord end et stort antal lavkvalitets søgeord. Og siden money keywords er højkvalitets søgeord, er det bedst at fokusere på dem.

 

Han mener dog også, at når man vælger søgeord, så skal man overveje både trafikken og værdien. Man skal blot være opmærksom på, at money keywords kan være mere værd i forhold til konverteringsrate, ROI samt give et forspring over din konkurrence.

SEO er et af de vigtigste værktøjer

“At investere i SEO er et smart move for enhver virksomhed, der gerne vil have succes.” – Laust Kehlet fra KH Online

 

SEO er ikke en engangsindsats, men bør være en løbende del af din digitale markedsføringsstrategi, mener Laust Kehlet. 

 

Dette skyldes, at SEO vil blive mere og mere relevant med tiden, fordi internettet er i konstant udvikling. Søgemaskinerne ændrer hele tiden deres algoritmer, så du skal følge med i de nyeste SEO-trends for at kunne ranke højt i søgeresultaterne, afslutter han interviewet med.

Læs mere om KH Online på deres Linkedin-side.

Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden