3 grunde til, at du skal holde dig langt fra Keyword Stuffing

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Keyword Stuffing er betegnelsen for at bruge en sides søgeord unødvendigt mange gange på siden, for at komme højere op i en søgning. Det er ikke noget, som hverken læsere af hjemmesider eller søgemaskiner er vilde med. Så derfor bør du holde dig langt fra det.

Når du skriver en tekst til din hjemmeside, skal du være opmærksom på, hvad dit søgeord er. For det er vigtigt, at det fremgår af din side. Det er dog også vigtigt, at du ikke bruger det for meget. Gør du det, bliver det kaldt Keyword Stuffing.

Det er hverken brugerne af din hjemmeside eller søgemaskinerne glade for. Vi giver dig her tre grunde til, at du skal holde dig langt væk fra det.

Få bedre tekster uden Keyword Stuffing

Først og fremmest er det vigtigt, at du undgår at bruge dit søgeord for mange gange, fordi det giver nogle virkelig dårlige tekster. Det er med til at gøre, at brugerne af din hjemmeside slet ikke har lyst til at læse, hvad du skriver – og det kan du jo ikke bruge til noget.

Undgå en Google Penalty

Du skriver selvfølgelig dit søgeord mange gange for at sikre at søgemaskinerne kan se, hvilket søgeord du gerne vil have siden til at ranke for. Men dels behøver søgemaskinerne ikke mange gentagelser, for at opdage søgeordet og dels vil de helst have tekster, der er skrevet til at blive læst af almindelige mennesker.

Derfor straffer de sider, der bruger søgeordet for meget. Du kan dermed risikere at få det, der kaldes en Google Penalty. Det kan gøre, at din hjemmeside får dårligere placeringer i søgeresultaterne.

Stuffing virker kun kortvarigt

Hvis du skriver dit keyword virkelig mange gange, kan det godt have en positiv effekt på din hjemmesides placering i søgeresultaterne. I hvert fald i en kortere periode.

Men så snart Googles søgerobotter har gennemgået siden nærmere, vil du efterfølgende opleve et fald i sidens placeringer for netop det søgeord, der bliver anvendt for tit på siden.

Så mange gange må du bruge dit keyword

Men hvor meget må du egentlig bruge dit søgeord, før der er tale om, at du bruger det for meget? Det er et spørgsmål, der er svært at svare på, da der ikke er helt konkret tal for det.

Hvis du bruger pluginnet Yoast SEO på din WordPress-hjemmeside, vil den alarmere dig, når du har en keyword density på mere end 2,5 %. Det vil altså sige, at du i en tekst på 500 ord har brugt dit søgeord mere end 13 gange.

I en så forholdsvis kort tekst kan det dog virke voldsomt, at du bruger ordet så tit. Derfor vælger mange, at bruge sjældnere end det. Søgemaskinerne er i dag blevet så kloge, at de godt kan gennemskue, hvad en tekst handler om, selvom du ikke bruger søgeordet en hel masse gange.

Vores anbefaling er, at du aldrig har en søgeordstæthed på under 1 % og aldrig over 2-2,5 %. Så bør du være på den sikre side.

4.43 14
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen

Senior Konsulent - SEO

+45 30 13 35 00cbe@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden