3 Adwords-tricks til lead-virksomheder

Af Sasa Kovacevic
Kategori: Google ads

Som Google Premier Partner sidder vi konstant med Adwords-annoncer, hvor vi erfarer, at det er de små forskelle der gør, at brugere vælger netop én selv som udbyder. Vi har løftet sløret for 3 tricks, som kan give dig en fordel i den digitale markedsføring, hvor det handler om at differentiere sig selv fra konkurrenterne og dermed vinde brugernes gunst.

1.     RLSA på søgenetværkskampagner

Har en bruger besøgt dit website, har du mulighed for, at intensivere din markedsføring til brugeren igennem remarketing. Størstedelen af personer, der kommer på din website, har interesse for dit produkt. Derfor er der større chance for at en remarketing-målgruppe skaber en konvertering fremfor nye besøgende.

”Remarketing er annoncering målrettet tidligere websitebesøgende”

Brugen af remarketing er intensiveret og grunden er simpel; der skabes konverteringer igennem remarketing. Der er mange måder, hvorpå man kan opbygge sin remarketing-strategi, og der er ingen korrekt remarketing-struktur. Dog ser vi ofte, at folk kun benytter målgruppen/remarketinglisten ’alle besøgende’. Ved at opdele og dermed specificere dette i flere niveauer, vil man få en mere effektiv remarketing-struktur.

Vi vil altid foreslå at lave flere remarketinglister, som tager udgangspunkt i, hvilke områder brugeren har besøgt på dit website. I nedenstående eksempel har vi udarbejdet remarketinglister efter, hvor meget brugeren interagerer med websitet, og hvor tæt kunden er på at skabe kontakt. Kundernes værdi afhænger af, hvor tæt de er på at skabe en konvertering. Derfor er vi villige til at byde højere/betale mere for at målrette personer, der har besøgt kontaktsiden, da vi må antage, at de er interesserede i at skabe kontakt. Vær opmærksom på, at ovenstående kun er et eksempel, og at remarketingslisterne skal udarbejdes efter websitets struktur samt branche. Dog kan denne remarketingliste bruges i generelle tilfælde:

 

For at opsætte remarketing til søgeordsnetværks-kampagner skal du gå ind på din Google Analytics-konto. Har du ikke en Google Analytics-konto, kan du oprette den her.

Gå herefter ind på administrator, målgruppedefinitioner og vælg målgrupper.

 

Det er nu tid til at oprette din remarketing-målgruppe. Klik på +ny målgruppe, vælg ’alle websitedata’ under visning og vælg til sidst din destinationskonto under destinationskonto. Klik herefter næste trin.

 

Google tilbyder dig herefter et antal anbefalede målgrupper. Her vælger du gruppen Users who visited a specific section of my site, som er alle dem, der har besøgt dit website.

 

Når du har gjort ovenstående skal du nu angive, hvor længe du ønsker, at en bruger skal være med i remarketing-målgruppen. Dette gøres via kolonnen varighed af medlemskab, hvor du indtaster din præfererede længde. Vi foreslår en varighed på 30 dage.

Din målgruppe skal minimum have 1000 medlemmer, før den bliver aktiveret. Har du derfor ikke så mange besøgende, kan du øge varigheden for medlemskabet. Klik herefter på blyanten øverst i højre hjørne.

Ønsker du at skabe en remarketingliste indenfor en underkategori, kan du nøjes med at indtaste URL’en, som alle underkategorier indeholder.

Eks. Vi vil gerne skabe en remarketingliste for alle, der besøger vores/Obsidians ’specialer’ sider (onsidian.dk/specialer/adwords, onsidian.dk/specialer/seo osv.). Vi vælger derfor blot at indtaste URL’en /specialer/. Hermed bliver alle besøgende, der er på sider som indeholder /specialer/, tilføjet til remarketinglisten.

Har du derimod behov for at tilføje mange URL’er, da dit website ikke er struktureret op efter kategorier, skal du indtaste dem alle manuelt én for én. Her klikker du ’eller’ og indtaster den nye URL. Sådan forsætter du, indtil du har indtastet alle ønskede URL’er. Vær i denne forbindelse opmærksom på, at der er begrænsning på 20 filters pr. liste.

 

 

Giv din målgruppe et navn og klik gem. Denne metode forsætter du, indtil du har udarbejdet alle ønskede målgrupper.

Gå herefter ind på din Adwords-konto og klik på den søgeordsnetværkskampagne, du ønsker at tilføje remarketingmålgruppen til. Klik på målgruppe og +målretning.

 

Klik på blyanten/rediger.

 

 

Vælg herefter Remarketinglister og vælg dine oprettede remarketingslister. Vælg Kun bud og klik gem.

Det er nu tid til at lave din budjustering. Marker remarketinglisten, klik rediger og derefter budjustering. Vælg herefter din budjustering og klik foretag ændring.

 

 

Du har nu udarbejdet dine remarketinglister samt lavet dine budjusteringer.

2.     Google Maps-annoncering

Har du en geografisk placeret målgruppe, er annoncering på Google Maps en effektiv måde at fange dine kunder. Ved at lave Maps-annoncering, vil din virksomhed blive vist på Google Maps ved bestemte søgninger.

 

For servicevirksomheder kan denne annonceringsform være en effektiv strategi til at skabe konverteringer/henvendelser. Som ovenstående illustration viser, bliver man igennem Maps-annoncering placeret øverst og med et lilla ikon på ’muligheds-listen’. Maps-annoncering er en effektiv måde at skabe trafik indenfor et geografisk område.

Opsættelsen af Maps-annoncering foregår igennem søgeordsnetværkskampagner. Det medfører altså, at Maps-annoncering bliver vist på de samme søgninger, som på søgeord. Har du fx søgeordet [kiropraktor københavn] i din søgenetværkskampagne, vil din Maps-annoncering vises ved en søgning på ”kiropraktor københavn”.

For at etablere Maps-annoncering kræver det, at man har en Google My Business-konto. Sådan en kan du oprette her.

Når du har oprettet din Google My Business-konto, skal denne linkes til din Adwords-konto. Dette gøres ved at klikke på ’adresseudvidelser’. Du finder en guide her.

Det er ligeledes i søgenetværkskampagner at man kan aktivere Maps-annonceringen. Derfor skal du gå ind på en kampagne, ind i indstillinger og herefter klikke steder.

 

Klik derefter på +steder og avanceret søgning.

 

Vælg først placeringsgrupper. Under ’placeringsgruppetype’ vælger du mine steder, og indtaster det geografiske område, som du gerne vil målrette din Maps-annoncering. Vi foreslår, at du vælger byen, hvor din virksomhed er placeret, og en radius på 5 km. Herefter klikker du tilføj og udfør.

 

Din Maps-annoncering er hermed aktiveret. Vær opmærksom på, at der kan gå op til 24 timer, før din Maps-annoncering bliver vist.

3.     Count-down/Nedtælling

Google Adwords har længe tilbudt Ad Customizers, som er dynamiske annoncer, der tilpasser sig efter søgninger, datoer, geografisk placering eller lign. Men det er de færreste der benytter sig af det korrekt.

Med Ad Customizer Count-Down har du mulighed for at lave en dynamisk nedtælling, målrettet mod et tidspunkt du vælger. Denne funktion kan gøre, at dine annoncetekster differentierer sig, og dermed fanger brugerens interesse – før det er for sent. Har du et event på trapperne, eller vil du lave en count-down på levetiden for de gode tilbud? I så fald kan du give dine annoncer en ekstra dimension. Annoncerne opdateres automatisk helt ned til antal timer. Nedenstående ser du et eksempel.

 

 

For at anvende denne funktion skal du gå ind på din annonce. Herefter vælger du, om det er ’overskrift 1’, ’overskrift 2’ eller i ’beskrivelse’, at du vil tilføje nedtællingsfunktionen. For at oprette den dynamiske nedtælling laver du tegnet {, hvorved du får muligheden for at vælge nedtælling eller søgeordsindsættelse. Her vælger du nedtælling. Der vil nu fremkomme en boks, hvor du kan angive start- og slutdato. Når du har angivet dette, vil din annonce aktivere count-down.

 

 

Ønsker du at distribuere til flere lande, og derfor er nødsaget til at lave nedtællinger til de forskellige markeder, skal du ikke være nervøs. Det har Google også været opmærksom på. Klikker du på avanceret indstillinger, vil du se, at tidzonen automatisk er indstillet til annonceseernes tidszone. Nedtællingen vil altså indstille sig efter, i hvilken tidszone søgeren ser din annonce.

 

Så er det bare at komme i gang!

Du har nu fået 3 tricks, som kan øge dit samlede antal konverteringer. Vi vil herudover foreslå, at du benytter dig af opkaldssporing, da mange leadvirksomheders primære kommunikation med kunden startes ved telefonisk kontakt.
Hvis du herudover også ønsker at øge dit serviceniveau, kan du tilføje beskedudvidelse til dine annoncer. Hermed kan dine kunder hurtigt komme i kontakt med jer i form af en SMS besked.

God fornøjelse!

 

4.52 25
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden