Sådan laver du en SEO Strategi

Af Sasa Kovacevic
Kategori: SEO

SEO-strategien for din søgemaskineoptimering handler om meget mere end at finde en flok søgeord og så få din side til at ranke for det.

Faktisk bør dit første skridt altid være at udvikle en dedikeret SEO-strategi og plan, som passer til lige præcis den side, du skal til at arbejde med. Hvordan du opfinder og vedligeholder den, kan du finde inspiration til i denne artikel.

En god SEO-strategi gør hele forskellen på jeres placeringer i søgeresultaterne. Derfor er den vigtig at få på plads, allerede før I går i gang med siden.

Samtidig er det essentielt, at holde SEO-strategien opdateret, for dels ændrer Google hele tiden på sine evalueringsalgoritmer og krav til dit site og dels kan nye konkurrenter gøre det nødvendigt at intensivere eller genfokusere SEO-strategien.

Start med at definere din målgruppe og deres interesser

Før du går I gang med søgeordsanalyser og hvad der ellers hører sig til, er det vigtigt, at du får styr på, hvilken målgruppe sitet skal henvende sig til. Skal denne analyse kunne bruges til noget, handler det om meget mere end bare målgruppens demografiske data som alder, køn, uddannelse og årsindtægt.

Det handler især om alle de bløde værdier som interesser, værdier og hvor folk ellers kommer på nettet. Det kan du bruge til at finde relevante vinkler på, hvorfor folk skulle interessere sig for jeres produkter, som I skal sælge eller det emne, som det nye website handler om. Hvad er deres udfordringer og problemer i relation til produkterne eller emnerne?

Det giver jer nogle gode ideer til, hvilke hensigter folk vil søge efter jeres side på og dermed nogle gode input til, hvilke søgeord og longtails, der kunne være relevante.

Få styr på konkurrenterne

Inden du går videre, er det også en ide at identificere en række af de nærmeste konkurrenter til jeres side. For i dag er der langt mellem de emner eller produkter, som der ikke allerede findes en hjemmeside eller webshop til.

Men at der allerede eksisterer mange konkurrenter er ingen forhindring. Det fortæller dig bare, hvor stort markedet er. Så gå på jagt efter de konkurrenter, du kan finde ved at søge i søgemaskinerne og skriv dem ned.

Husk også at noterer alle de andre konkurrenter, der dukker op, når først du går i gang med at arbejde med søgeordsanalysen og de forskellige online værktøjer, der findes til at vurdere hjemmesider og finde relevante emner og søgninger. Her finder du også tit relevante bud på jeres konkurrenter.

Søgeordsanalysen er din markedsanalyse

Med styr på målgruppen og deres relevante interesser får du også de første relevante søgeord. Dem kan du bruge til at finde flere søgeord med i et af de mange værktøjer, som efterhånden findes til søgeordsanalyse på nettet.

Her er Google Keyword Planner stadig den bedste kilde, hvis du kan komme uden om de begrænsninger, Google har lagt på detaljeringsgraden af resultaterne.

Vil du have mere inspiration, kan du med fordel se på, hvad jeres nærmeste konkurrenter ranker for på Google. Det kan I f.eks. bruge Ahrefs, SEMrush, Searchmetrics eller andre betalte værktøjer til.

Gruppér søgeordene for at identificere relevant indhold

Saml de forskellige søgeord og antallet af søgninger på dem sammen i et regneark og grupper dem på forskellige faner efter det emne eller den søgehensigt, de er relevante for. Opdelingen kan du bruge til at specificere det indhold, som skal udvikles til siden, samt hvad hver enkelt artikel skal ranke for.

Inden for hvert emne finder du de søgeord, som der er flest, der søger på. Find nu de beslægtede søgeord, der er til disse og saml dem i logiske grupper. Til hver logisk gruppe skal der udvikles indhold, der får jeres site til at ranke for disse søgeord.

Når søgeordene skal grupperes og prioriteres, kan det være en fordel se på, hvordan konkurrenternes indhold klarer sig og hvad det ranker for. Her er det smart at bruge Top pages-funktionen på Ahrefs. Den giver jer en oversigt over konkurrentens mest besøgte sider og hvad de ranker for.

Hold øje med huller og muligheder

En af de ting, du jævnligt bør gøre på ny – er at finde huller og muligheder i jeres indhold. Det kan gøres ved at se på, hvordan det eksisterende indhold klarer sig på et kørende site, eller se hvilke søgeord konkurrenternes sider klarer sig godt på.

Huller er de steder, hvor I har indhold på siden, men hvor antallet af besøgende slet ikke står mål med antallet af søgninger på de søgeord, indholdet er udviklet til. Det kan skyldes dårlige placeringer i søgeresultaterne – og dem er I så nødt til at følge op på med mere SEO-arbejde – eller at I ikke rammer målgruppes søgehensigter – og det er I nødt til at følge op på, ved at justere på indholdet og f.eks. title og meta description.

Muligheder er de steder, hvor der er en stort antal søgninger for noget, som er relevant for jeres produkter eller emne, men hvor I ikke har særlig meget eller intet indhold på siden endnu. Mulighederne dukker løbende op, efterhånden som I kommer til at kende jeres målgruppe og jeres konkurrenter bedre og bedre.

Evaluér og tilpas SEO-strategien løbende

Det sidste trin i din SEO-strategi handler om at afsætte tid til løbende evalueringer og tilpasninger. Alt efter sitets størrelse bør det gøres på måneds- eller kvartalsplan.

Her er det vigtigt at holde øje med udviklingen af jeres placeringer i søgeresultaterne. Det kan I bruge et værktøj som Accuranker, Tiny Ranker eller lignende til. Hvilke søgeord er gået frem og hvilke er gået tilbage.

De bedste værktøjer giver også mulighed for at se antal søgninger på hvert søgeord og hvor mange besøgende I selv har fået på de pågældende søgeord. Det gør det nemmere at opdage huller og muligheder.

Hold også øje med, om der dukker nye relevante søgeord op med stort volumen eller om nogle af jeres eksisterende søgeord har stigninger eller fald i antal søgninger. Det kan skyldes sæsonudsving, men kan også være et tegn på, at fokus er ved at ændre sig i jeres målgruppe.

Tjek også:

  • Ændringer i Googles algoritmer
  • Nye krav fra Google til dit website
  • Udviklingen hos konkurrenterne

Så har du det bedste grundlag for at vedligeholde og skærpe din SEO-strategi. Såfremt du ikke selv orker at lave strategi, kan du overveje at lade en professionel SEO-konsulent klare opgaven.

5 5
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden