Søgemaskineoptimering af Magento

Af Sasa Kovacevic
Kategori: CMS

Magento er et avanceret webshop-CMS, der både kan håndtere et meget stort udbud af varer og er gearet til at give dig gode placeringer i søgeresultaterne.

Magento SEO kommer dog ikke af sig selv, men kræver, at du sætter systemet rigtigt op og kræver målrettet on-page optimering på både varer, produktkategorier og alle de indholdssider, I har på webshoppen.

magento-soegemaskineoptimeringHer giver vi dig en række tips og tricks til at komme ordentligt i gang med Magento SEO.

Skal du have størst mulig effekt ud af din Magento SEO, er det vigtigt, at du kommer rigtigt i gang allerede fra starten. Har du allerede brugt Magento i et stykke tid, bliver det nemt et noget større oprydningsarbejde at få sikret, at alt er sat optimalt op og at alle produkter, sider og så videre er optimeret bedst muligt.

Hos Obsidian Digital har vi udviklet et 100% bevidst Magento-SEO-Framework. Det virker på ALLE vores kunder. Kontakt os for en uforpligtende snak.

Error: Contact form not found.

Start med at få lov til at optimere webadresserne

For at du kan få helt frie hænder til din søgemaskineoptimering af Magento, er det vigtigt, at du har slået Server URL rewrites til i CMS’et. Det gør du ved at gå ind under System | Configuration | Web | Search Engines Optimization og vælge Yes i drop-down menuen.

Da Google lige som rigtig levende mennesker er gladest for en så læsbar og kort webadresse (URL) som muligt, bør du også gå ned under URL Options og vælge No i Add store Code to Urls-feltet. Så slipper du for, at Magentos interne koder dukker op i URL’en.

To WWW og not to WWW

Den næste ting du skal have styr på, er, hvorvidt webadressen skal indeholde WWW eller ej. Hvilken udgave du vælger betyder ikke noget. Men er det muligt at tilgå webshoppen både med og uden WWW i webadressen, risikerer du at få en straf for duplicate content af Google.

Derfor er det vigtigt, at du få sat Base URL-feltet op til en af adressetyperne og får oprettet en redirect i serverens .htaccess-fil. Så bliver forsøg på at bruge den adresse-version, du IKKE har valgt, omdirigeret til den version du har valgt. Så er du helt sikker på, at Google altid kun kan tilgå webshoppen via en og kun en URL.

Husk også lige at svinge forbi din webshops Google Search Console og angive hvilken WWW-version, der er den korrekte. Det gør du under Site Settings. I Preferred Domain vælger du den indstilling der passer til den webadresse, du valgte i Base URL-opsætningen af Magento. Det er en ekstra sikkerhed for, at Google ved hvilket webadresseformat, I anvender på shoppen.

Header-indstillinger

Det næste du skal sørge for at sætte op, er navnet på din webshop. Det er det navn, der kommer til at stå på fanebladet i folks browserprogram og det navn, søgemaskinerne vil vise på de sider, du ikke lige har fået oprettet title og meta description på eller som du ikke har mulighed for at gøre det på.

Her er det vigtigt at holde for øje, at både søgemaskiner og mennesker har fokus på, at de vigtigste ord kommer først i teksten. Det vil sige at shoppens navn og eventuelle vigtige søgeord skal komme så tidligt i teksten i headeren. Endvidere bør teksten skal være så kort, men stadig beskrivende for shoppen som muligt.

Google fremhæver som bekendt de ord, folk har søgt på, der optræder i søgeresultaterne og jo flere ord, du kan få fremhævet i jeres søgeresultat, jo mere relevant ser jeres side ud for den person, der har søgt. Så i stedet for standardindstillingen Magento Commerce, bør du vælge noget kort og beskrivende som shoppens navn og den vigtigste produktkategori.

Du finder indstillingen her: Configuration | Design | HTML Head.

Vil du have at den titel, du har skrevet i HTML Head-feltet automatisk skal indgå i title-feltet for de enkelte sider, er det en god ide at sætte det ind i Title suffix-feltet også. Det placerer automatik navnet sidst i title-feltet. Derved har du mulighed for at bruge søgeord og produktnavne for de enkelte produkter først i titel-feltet for de enkelte sider. Når du alligevel er her så tjek også, at der ikke står noget i Prefix-, Default Description– og Default Keywords-felterne.

Sørg for at din webshop kan indekseres

Det er i øvrigt samme sted, du kan forhindre søgemaskinerne i at begynde at indeksere din webshop, før den er lanceret. Har du problemer med at få Google til at indeksere din webshop, er der nok en eller anden, der har glemt af sætte Default Robots-feltet til ”INDEX, FOLLOW”. Tjek at det ikke er tilfældet, når du alligevel er landet på denne side i indstillingerne.

Canonical tags

En anden vigtig måde at sikre din webshop mod straf for duplicate content, er ved at sørge for, at canonical tags er slået til. Du kan også finde et Magento-modul, der håndtere canonical tags, men det er godt nok bare at slå det til direkte i Magento.

Du finder indstillingen her: System | Configuration | Catalog | Search Engine Optimizations. Sæt begge Canonical Link-felterne til Yes.

Sørg for at jeres Magento template er søgemaskinevenlig

En meget vigtig detalje du skal sørge for er i orden, er, at den template der bestemmer webshoppens layout, er så søgemaskinevenlig og kodeoptimeret som muligt.

Mange udviklere anvender fejlagtigt <h1> til logoet på shoppen. Det er godt nok på forsiden af shoppen, men på de øvrige sider, er det produktnavnet, kategorinavnet eller overskriften på siden, der skal stå med <h1>. Gør de ikke det, får du aldrig ordentlige placeringer i søgeresultaterne for dine undersider.

Sørg også for at templaten er kodeoptimeret, og at der f.eks. ikke ligger en masse javascripts og CSS-koder og flyder rundt om i templaten. De skal flyttes ud som eksterne filer, så templaten bliver så ren som muligt. Derved bliver filerne indlæst i brugernes browser cache, så siden altid er hurtig og søgemaskinerne ikke skal tygge sig igennem en masse irrelevant kode.

På nettet er der ingen, der gider vente. Så vælger de hellere en af jeres konkurrenter. Så hold på de besøgende ved at slå caching til overalt, hvor det er muligt. Det gør du under System | Cache Management. Du kan roligt slå alle caching-mulighederne til. Tjek også op på, at caching er slået til på den server, I kører shoppen på. Derved får i den hurtigst mulige webshop.

Hold også øje med hvor mange filer templaten består af. For hver fil de besøgende skal hente for at se siden, forøger du belastningen på jeres webserver og nedsætter hastigheden på siden. Så gå efter templates, der er så lean and mean som muligt.

Husk title og meta description på CMS-siderne

Magento har også mulighed for at sætte indholdssider op i en særlig CMS-sektion. Her er det lige så vigtigt som ved dine produkter, at du får angivet en beskrivende title i SEF URL Identifier and page title-feltet og en god meta description på Meta Data-fanen for den enkelte side.

Selv om det måske er fristende at autogenerere både title og meta description, så kommer du længst med at skrive den manuelt for både alle dine CMS-sider og alle dine produkter i webshoppen. Derved kan du starte salget allerede i søgeresultaterne, frem for at vise en masse autogenerede produktegenskaber, der sjældent giver særlig meget mening for almindelige mennesker.

Optimering af produktkategorier

Produktkategorisiderne er et meget vigtigt sted at få søgemaskineoptimeret. For kender folk ikke produktkategorien indgående, er det navnet på kategorien og ikke konkrete produktnavne i den, de søger efter på søgemaskinerne.

Kan du få dine kategorisider til at rangere højt i Google, får du fat i folk meget tidligt i deres beslutningsproces. Får du lokket dem ind til en spændende produktkategoriside, der måske også indeholder en god introduktion til produkterne i kategorien og ikke bare en gang ligegyldigt fyldord for at ranke i Google, har du en oplagt mulighed for at give nye besøgende et godt indtryk af din webshop.

Derfor skal du også sørge for at få skrevet en god, beskrivende title og meta description for kategorien. Det kan du under Catalog | Manage Categories, hvor du også kan angive kategoriens URL-navn i URL Key-feltet. Sidstnævnte skal selvfølgelig være navnet på kategorien uden eventuelle fyldord.

SEO-optimering af produktsiderne og produktbilleder

Du SEO-optimerer dine produktsider på samme måde som med kategorisiderne. Gå til Catalog | Manage Products og indtast title og meta description på Meta information-fanen for hvert enkelt produkt.

Husk også at søgemaskineoptimere billederne på webshoppen. Det kan skaffe jer rigtigt mange ekstra besøgende, for Google bruger beskrivelsen i billedets Alt-tag til at indeksere det efter, så det kan vises i billedresultaterne, når folk søger på Google. Tilføjer du en mere beskrivende tekst end bare en kopi af filnavnet, er der rigtig store chancer for, at Google vil vælge at vise jeres billede først i billed-søgeresultaterne.

Teksten til billedets Alt-tag angives i Label-feltet i Magento. Husk at bruge produktnavnet og de vigtigste søgeord for produktet i beskrivelsen. Husk også at det skal være en beskrivende tekst, der også giver mening for de blinde og svagtseende, der får læst Alt-teksten op. Det kan give jeres webshop et fortrin frem for andre shops, der ikke har husket at skrive en ordentlig Alt-tekst.

Husk også at give billedfilerne mere beskrivende navne end bare billednummeret fra kameraet. Giv billedet samme navn som produktet. Er der mellemrum i produktnavnet, skriver du bare en bindestreg i filnavnet – du skal ikke skrive navnet i en lang streng, det kan Google ikke læse.

Mulighed for oprettelse af konfigurerbare produkter

Det er muligt med Magento, at oprette forskellige typer af samme produkt. Der skelnes i denne forbindelse mellem et ”simpelt produkt” og et ”konfigurerbart produkt”. Det er vigtigt at kunne skelne og benytte begge produkttyper. Mange bruger ikke denne funktion rigtigt, og det resulterer i problemer med ”duplicate content”. Det er specielt situationer, hvor der eksempelvis opsættes et bestemt produkt i 3 forskellige størrelser, eller farver.

Magento har en funktion, der gør det muligt, at gøre søgemaskinerne klar over forskellen på størrelserne i sidens URL. Ved oprettelse af produkter, har Magento funktionen Visibility, hvor det er muligt at vælge, hvordan produktet skal vises.

Ved det fornævnte eksempel, hvor vi har 1 par bukser i 3 størrelser, men hvor vi ikke er interesseret ”duplicate content” har Magento løsningen. Under samme førnævnte funktion, er det nemlig muligt at klikke og vælge Visibility – Catalog, Search. På denne måde vises der kun én produktside for søgemaskinerne, men kunden har stadig mulighed for at vælge størrelsen, med det konfigurerede produkt.

Bedre brugeroplevelse ved hurtig loadtid

Loadtiden på hjemmesider er en utrolig vigtig faktor i et SEO perspektiv. Brugeroplevelsen stiger parallelt med hastigheden på hjemmesidens loadtid, både set med brugernes øjne, men samtidig også Googles øjne.
Det er derfor vigtigt at have fokus på hastigheden på loadtiden mellem når der navigeres rundt på hjemmesiden.
Men hvilke værktøjer kan man så benytte for at nedsætte loadtiden? Til dette er der 2 essentielle ting der kan gøres, og som uden tvivl vil have en positiv indflydelse på hastigheden.

Vælg dit hostingfirma med omhu

For dem som først skal til at begynde at bruge Magento er det vigtigt at vælge det rigtige hostingfirma. Hvis du Googler efter Magento, vil du ligesom med mange andre softwares, finde et hav af forskellige udbydere, som kan klare opgaven for dig. Mange udbyder Magento til ganske få kroner om måneden, men det er i den forbindelse vigtigt at vælge hostingfirmaet med omhu. Det kan kun anbefales at vælge en god Magento hosting udbyder, da det har stor indflydelse på hastigheden på loadtiden på hjemmesiden.

Aktiver Cache plug

Når du har fundet den rigtige hosting udbyder til at køre Magento, er det første faktor for en hurtig loadtid på hjemmesiden sikret. En anden faktor som ligeledes har enorm stor indflydelse på loadtiden er Cache Plugins. Magento Cache skal slås til i Magento Administration klik på Actions og slå den til i den dropdownmenu som viser sig.

Magento opretter selv 301 redirects

Der er mange fordele ved at benytte sig af Magento. En af fordelen er blandt andet at systemet selv opretter 301 redirects, hvis der ændres i en kategori eller produkt URL. Ved redirects er det vigtigt, at være opmærksom på, at hvis der ændres på en af hjemmesidens URL, vil du helt eller delvist miste den opnået værdi hos søgemaskinerne fra den gamle URL.

Linkbuilding

SEO er et komplekst værktøj, som består af en lang række Onsite aktiviteter, som vi har være inde på. Der mangler dog et punkt som er helt uundgåeligt, hvis du vil lykkes med SEO på din Magento side. En effektiv og traditionel måde at få trafik ind på din Magento side, er ved at lave linkbuilding.

Dette kan enten ske fra eksterne hjemmesider, eller ske intern på din egen hjemmeside, hvor du derved hjælper brugeren rundt på hjemmesiden via links i din tekst. Linkbuilding kan deles op i interne, og eksterne links.

Interne links

Interne links er med til at hjælpe brugeren rundt mellem de forskellige sider og kategorier på din Magento side. Interne links er samtidig vigtige, da de er med til at fortælle Google, hvilke kategorier og produkter, der er vigtige for søgemaskinen.
Det er vigtigt at finde balancen i brugen af interne links, så det ikke virker for voldsomt eller ”spammende” for brugeren.

De interne links skal helst skabe værdi for brugeren og søgemaskinerne, så det er vigtigt ikke at overdrive med indsættelsen af interne links. Dette kan virke forvirrende og i værste fald forringende for din værdi hos søgemaskinerne.

Eksterne links

Det er desværre ikke helt nok at have opfyldt alle Onsite aktiviteterne, selvom det er en enorm vigtig faktor for at få succes med SEO. Den eksterne form for linkbuilding bruges blandt andet for, at validerer siden overfor søgemaskinerne. Det er derfor vigtigt, at de eksterne links har relevans for det indhold der er skabt på din hjemmeside. Ligeledes er det vigtigt, at de eksterne links kommer fra artikler eller indlæg, der er af en høj kvalitet. Der er forskellige måder at benytte sig af eksterne links.

Dette afhænger af, hvilke produkttype der udbydes på hjemmesiden. Hvis du på din Magento side eksempelvis sælger modetøj, vil det blandt andre former, være hensigtsmæssigt at linkbuilde i samarbejde med en blogger, der rammer din målgruppe. Det er dog ikke fyldestgørende, udelukkende at benytte sig af bloggere, men det kan være relevant at supplere din linkbuilding op med i din samlede linkbuildingstrategi.

Har du brug for hjælp til jeres Magento SEO

Et så stort og komplekst CMS som Magento kan vi naturligvis ikke komme med en helt komplet SEO-guide til. For der er mange forskellige faktorer, der har indflydelse på, hvor godt din Magento-shop er søgemaskineoptimeret og der kan være særlige omstændigheder, der gør det nødvendigt at gøre tingene på en lidt anden måde end standarden.

Endnu større bliver udfordringen, hvis der skal søgemaskineoptimeres på en Magento-installation, der har kørt i noget tid. Her skal det store analyseapparat i gang og har I ikke været konsekvente med f.eks. udfyldelsen af title og meta descriptions fra starten, kan det nemt blive et meget omfattende arbejde, som I måske ikke selv kan finde de fornødne ressourcer til.

Her kan vi hjælpe. Både med det fornødne analysearbejde og den praktiske udførsel. Så vil du have hjælp til jeres Magento SEO-optimering, så kontakt os med det samme via mail, telefon eller kontaktformularen her på siden. Så kan vi få en snak om, hvordan I nemmest og hurtigst får søgemaskineoptimeret jeres Magento webshop.

Gode kilder til mere Magento SEO

Optimering af andre CMC-systemer

4.96 23
Sasa Kovacevic er co-founder og partner hos Obsidian Digital. Min tilgang til forretning er pragmatisk, og der er altid fokus på områder, som giver mest bang-for-the-buck.

Sasa Kovacevic

Partner

+45 60 15 71 21sak@obsidian.dk

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe for en uforpligtende snak:

Kontakt os Ring på 60 73 60 60, skriv på obsidian@obsidian.dk eller udfyld formularen forneden