5 gode råd til at skrive en god meta description

Af Christian Bertelsen
Kategori: SEM ordbogen, SEO ordborg

Det er en kunst at lave en god meta description. Her kan du få fem gode råd til, hvordan du bedst får skrevet den.

Din meta description skal på ultrakort tid forklare dine kunder, hvad de kan finde på din hjemmeside. Det er derfor vigtigt, at du har skrevet nogle gode og relevante beskrivelser, der kan hjælpe dig med at få din hjemmeside højere op i en søgning på nettet.

Derudover er beskrivelsen også en slags referat af din side. Hvis læseren ikke får det, som han eller hun forventer, vil vedkommende gå ud af siden igen. Det vil give din hjemmeside en høj bounce rate. Det er derfor vigtigt, at du bruger tid på at lave nogle gode og relevante meta beskrivelser. Vi giver dig her fem tips til arbejdet med dem.

Gør din meta description kort

Bliver din meta description for lang, cutter søgemaskinerne den af et tilfældigt sted. Derfor er det vigtigt, at du ikke får lavet den for lang. Google måler længden i pixel og er en over 970 pixel lang, bliver den cuttet. Det svarer til omkring 155-160 tegn. Det er altså ikke meget plads til at beskrive indholdet på din hjemmeside, og derfor skal du virkelig vælge dine ord med omhu.

Brug dit søgeord – men ikke for meget

Når du bruger dit søgeord i din meta beskrivelse, vil det være tydeligt for både din læser og søgemaskinen, hvad din tekst handler om. Det er derfor en god ide, at du bruger det i din beskrivelse. Du bør dog passe på med ikke at bruge det for meget, da søgemaskinerne heller ikke i din meta beskrivelse bryder sig om keyword stuffing.

Pas på med enslydende beskrivelser

Hvis du har mange ens produkter, der for eksempel kun varierer i farve, længde, størrelse eller lignende, kan det være fristende for dig, at du bare bruger den samme beskrivelse af dem. Du bør dog altid undgå enslydende beskrivelser, da søgemaskinerne tager det som et tegn på, at indholdet også er ens – og som bekendt bryder de sig ikke om duplicate content.

Lav beskrivelser, der passer til mobil

Da de fleste søgninger i dag foregår på mobilen, bør naturligvis optimere din meta description til mobilsøgninger. Her er maksimallængden 981 pixel, men da skrifttypen er lidt større på mobilsøgningerne, betyder det i praksis, at du ikke har mere end maksimalt 150 tegn til rådighed.

Call to Action hjælper dig med at få flere ind på siden

Selvom det kan virke lidt for aggressivt, virker det faktisk, hvis du skriver ”læs mere”, ”se mere her” og lignende som afslutning på din beskrivelse. Det vil automatisk få læseren til at tænke, at her er noget indhold, som de bør klikke på. Det kan derfor være med til at gøre, at du får flere besøgende på din hjemmeside.

4.73 15
Christian Bertelsen arbejder som SEO-Konsulent hos Obsidian Digital, med særlige kompetencer inden for linkbuilding og teknisk SEO. Udover at arbejde med SEO, står Christian Bertelsen også for Obsidians interne læringsakademi, hvor Obsidians medarbejdere løbende bliver videreuddannede, så de altid er på forkant med de seneste trends indenfor online marketing.

Christian Bertelsen